zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatiestijl niet genetisch bepaald

12 juni 2012 - De manier waarop werknemers communiceren en de mate waarin ze zich aanpassen aan andere communicatiestijlen, ligt ten dele vast in hun persoonlijkheid. Dit betekent dat hoe iemand communiceert niet alleen te voorspellen is, maar ook te veranderen. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van GITP naar de relatie tussen persoonlijkheid en communicatiestijlen.

Uit het onderzoek blijkt dat communicatiestijl voor twintig procent door persoonlijkheid wordt bepaald. Een bepaald persoonlijkheidsprofiel leidt dus tot een bepaalde communicatiestijl. De rest is afhankelijk van vaardigheden, wat betekent dat communiceren te trainen is. 



Helder communiceren
Alec Serlie, hoofd Research & Development van GITP: "In vrijwel alle functies is helder communiceren belangrijk. Juist nu is het extra belangrijk dat werknemers zich onderscheiden met sterke communicatie omdat zij zich door de digitalisering minder kunnen onderscheiden op kennis." Directie en management, maar ook werknemers onderling, denken vaak dat zij goed communiceren. Terwijl uit medewerkerstevredenheidonderzoeken blijkt dat het juist hieraan schort. "Door effectief te communiceren, voorkomt u ruis en weerstand. Daarbij bevordert het de sfeer en de productiviteit op de werkvloer. Hier valt nog veel te winnen," aldus Serlie. 

Vrouwen spelen goed in op gesprekspartner
Hoe makkelijker communicatiestijlen van een gesprekspartner worden herkend, hoe beter hierop kan worden ingespeeld. Vrouwen blijken dit beter te kunnen dan mannen. Serlie: "Recente voorbeelden uit de politiek zijn Jolande Sap van Groen Links en Mona Keijzer van het CDA. Beide hebben een coöperatieve communicatiestijl die hen in staat stelt verbinding en draagvlak te creëren. Hun heldere en positieve manier van communiceren draagt bij aan hun populariteit." Neurotische mensen kunnen zich minder goed aanpassen aan hun gesprekspartner. "Neurotische mensen zijn over het algemeen meer gespannen en onrustig waardoor zij minder flexibel zijn in hun communicatie," aldus Serlie. Leeftijd en opleiding hebben geen invloed op de manier van communiceren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisatie wil communicatief sterke IT’er
 Klantcommunicatie wordt digitaal en interactief
 Vrouwen kiezen voor effectiviteit, mannen voor macht
 Managers besmet met managementspeakvirus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10