12 juni 2012 -
De manier waarop werknemers communiceren en de mate waarin ze zich aanpassen aan andere communicatiestijlen, ligt ten dele vast in hun persoonlijkheid. Dit betekent dat hoe iemand communiceert niet alleen te voorspellen is, maar ook te veranderen. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van GITP naar de relatie tussen persoonlijkheid en communicatiestijlen.
Uit het onderzoek blijkt dat communicatiestijl voor twintig procent door persoonlijkheid wordt bepaald. Een bepaald persoonlijkheidsprofiel leidt dus tot een bepaalde communicatiestijl. De rest is afhankelijk van vaardigheden, wat betekent dat communiceren te trainen is.
Helder communiceren
Alec Serlie, hoofd Research & Development van GITP: "In vrijwel alle functies is helder communiceren belangrijk. Juist nu is het extra belangrijk dat werknemers zich onderscheiden met sterke communicatie omdat zij zich door de digitalisering minder kunnen onderscheiden op kennis." Directie en management, maar ook werknemers onderling, denken vaak dat zij goed communiceren. Terwijl uit medewerkerstevredenheidonderzoeken blijkt dat het juist hieraan schort. "Door effectief te communiceren, voorkomt u ruis en weerstand. Daarbij bevordert het de sfeer en de productiviteit op de werkvloer. Hier valt nog veel te winnen," aldus Serlie.
Vrouwen spelen goed in op gesprekspartner
Hoe makkelijker communicatiestijlen van een gesprekspartner worden herkend, hoe beter hierop kan worden ingespeeld. Vrouwen blijken dit beter te kunnen dan mannen. Serlie: "Recente voorbeelden uit de politiek zijn Jolande Sap van Groen Links en Mona Keijzer van het CDA. Beide hebben een coöperatieve communicatiestijl die hen in staat stelt verbinding en draagvlak te creëren. Hun heldere en positieve manier van communiceren draagt bij aan hun populariteit." Neurotische mensen kunnen zich minder goed aanpassen aan hun gesprekspartner. "Neurotische mensen zijn over het algemeen meer gespannen en onrustig waardoor zij minder flexibel zijn in hun communicatie," aldus Serlie. Leeftijd en opleiding hebben geen invloed op de manier van communiceren.