zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Google nog steeds magisch aantrekkelijk voor hoogopgeleiden

8 juni 2012 - De resultaten van de Nobiles ImagoMonitor 2012 zijn bekend. Multinational nieuwe stijl Google staat, net als in 2011 op een, op de voet gevolgd door Rabobank en Shell. Verrassende nieuwkomer dit jaar is supermarktketen Jumbo. De ImagoMonitor peilt bij hoogopgeleide studenten, starters en young professionals welke aspecten zwaar wegen bij de keuze voor een werkgever.

 De top tien van de aspecten die starters bewegen om te solliciteren:


1. Goede werksfeer/leuke collega’s
2. Intellectuele uitdaging/werk met inhoud en diepgang
3. Hoog salaris/goede secundaire arbeidsvoorwaarden
4. Goede opleidingen/coaching
5. Oog voor balans werk-privé
6. Grote baanzekerheid
7. Snelle carrièremogelijkheden
8. Maatschappelijke relevantie
9. Aantrekkelijke internationale mogelijkheden
10. Status van een organisatie 

Een werkgever is ook een merk

"Bedrijven zijn zich er steeds meer bewust van dat ze als werkgever ook een merk zijn. Een merk waar aan gewerkt moet worden, wil het, nu en in de toekomst, toptalent naar zich toe trekken. Weten welke aspecten volgens de doelgroep je sterke en zwakke punten zijn, is stap een naar een sterk merk,," aldus Marloes Streng van Nobiles Media, initiatiefneemster van het onderzoek. 

Aantrekkelijke werkgevers
Werkgevers moeten dus vooral zorgen voor een goede werksfeer en leuke collega’s. De bedrijven die op dit aspect hoog scoren, zijn:
1. Google
2. Tempo Team
3. Jumbo
Traditioneel wordt de toplijst gekenmerkt door (groot)zakelijk dienstverleners als banken en verzekeraars, overheden en multinationals. De Hollandse supermarktketen Jumbo komt als een verrassing binnen op drie.
De overall topscoorders van 2012 zijn:
1. Google
2. Rabobank
3. Shell
Google en Rabobank behouden haar nummer een en twee positie ten opzichte van 2011. Shell stijgt twee plekken op de ranglijst ten opzichte van 2011. 

In gesprek met de juiste kandidaat

De ene hoogopgeleide is de andere niet. Om succesvol de juiste kandidaten aan te trekken, is het handig om te weten wie zich waardoor aangesproken voelt.
Een greep uit de doelgroepverschillen:
• Vrouwen hechten relatief meer belang aan een goede werksfeer, mannen meer aan het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden.
• Vooral ICT’ers vinden een hoog salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk. Maatschappelijke relevantie telt voor hen nauwelijks mee.
• De status van een organisatie en de internationale mogelijkheden tellen minder zwaar bij de young professional.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rabobank favoriete werkgever hoogopgeleiden
 IT-studenten gaan uit van maximaal vijf werkgevers tijdens carrière
 KLM en LUMC aantrekkelijkste werkgevers van Nederland
 
 
reacties
 
Rinie Maagden  |   | 
8-06-2012
 | 
11:14 uur
Snelle carriere mogelijkheden mag van mij op één. Want als je snel carriere kan maken dan volgt de rest bijna vanzelf (op een balans tussen werk en prive na dan).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10