Google nog steeds magisch aantrekkelijk voor hoogopgeleiden
8 juni 2012 -
De resultaten van de Nobiles ImagoMonitor 2012 zijn bekend. Multinational nieuwe stijl Google staat, net als in 2011 op een, op de voet gevolgd door Rabobank en Shell. Verrassende nieuwkomer dit jaar is supermarktketen Jumbo. De ImagoMonitor peilt bij hoogopgeleide studenten, starters en young professionals welke aspecten zwaar wegen bij de keuze voor een werkgever.
De top tien van de aspecten die starters bewegen om te solliciteren:
1. Goede werksfeer/leuke collega’s
2. Intellectuele uitdaging/werk met inhoud en diepgang
3. Hoog salaris/goede secundaire arbeidsvoorwaarden
4. Goede opleidingen/coaching
5. Oog voor balans werk-privé
6. Grote baanzekerheid
7. Snelle carrièremogelijkheden
8. Maatschappelijke relevantie
9. Aantrekkelijke internationale mogelijkheden
10. Status van een organisatie
Een werkgever is ook een merk
"Bedrijven zijn zich er steeds meer bewust van dat ze als werkgever ook een merk zijn. Een merk waar aan gewerkt moet worden, wil het, nu en in de toekomst, toptalent naar zich toe trekken. Weten welke aspecten volgens de doelgroep je sterke en zwakke punten zijn, is stap een naar een sterk merk,," aldus Marloes Streng van Nobiles Media, initiatiefneemster van het onderzoek.
Aantrekkelijke werkgevers Werkgevers moeten dus vooral zorgen voor een goede werksfeer en leuke collega’s. De bedrijven die op dit aspect hoog scoren, zijn:
1. Google
2. Tempo Team
3. Jumbo
Traditioneel wordt de toplijst gekenmerkt door (groot)zakelijk dienstverleners als banken en verzekeraars, overheden en multinationals. De Hollandse supermarktketen Jumbo komt als een verrassing binnen op drie.
De overall topscoorders van 2012 zijn:
1. Google
2. Rabobank
3. Shell
Google en Rabobank behouden haar nummer een en twee positie ten opzichte van 2011. Shell stijgt twee plekken op de ranglijst ten opzichte van 2011.
In gesprek met de juiste kandidaat
De ene hoogopgeleide is de andere niet. Om succesvol de juiste kandidaten aan te trekken, is het handig om te weten wie zich waardoor aangesproken voelt.
Een greep uit de doelgroepverschillen:
• Vrouwen hechten relatief meer belang aan een goede werksfeer, mannen meer aan het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden.
• Vooral ICT’ers vinden een hoog salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk. Maatschappelijke relevantie telt voor hen nauwelijks mee.
• De status van een organisatie en de internationale mogelijkheden tellen minder zwaar bij de young professional.
Snelle carriere mogelijkheden mag van mij op één. Want als je snel carriere kan maken dan volgt de rest bijna vanzelf (op een balans tussen werk en prive na dan).