8 juni 2012 -
Klassikale opleidingen zijn verreweg het populairst zijn onder werknemers. Maar liefst 74 procent geeft hier de voorkeur aan. Op grote afstand volgen de thuisstudie (vijftien procent), coaching op de werkvloer (zeven procent) en opleiding en/of training op kantoor (vier procent). Dit blijkt uit online onderzoek van ISBW Opleiding en Training.
De respondenten gaven ook antwoord op de vraag wat zij het belangrijkst vinden in het contact met andere deelnemers tijdens een opleiding of training. Hieruit blijkt dat de ruime meerderheid (78 procent) het delen van kennis en ervaring bovenaan zet, op ruime afstand gevolgd door reflectie (negentien procent). De ideale groepssamenstelling is volgens de respondenten een groep die bestaat uit vakgenoten die werkzaam zijn binnen diverse branches (59 procent). Voor 24 procent van de respondenten maakt de samenstelling van de groep niets uit en zestien procent volgt graag een opleiding of training met vakgenoten uit dezelfde branche.
Leren van elkaar
"Ondanks dat we leven in een digitaal tijdperk zien we dat contact tussen docenten en deelnemers, en deelnemers onderling nog steeds heel belangrijk is," zegt Else Slegers, algemeen directeur van ISBW. "Naast dat klassikaal les volgen gewoon ook heel erg leuk en gezellig is, zie ik het leren van elkaar als een mooi voorbeeld van de meerwaarde van klassikaal opleiden. Studenten delen kennis uit de praktijk die wij borgen door middel van businesscases die specifiek op de werksituatie van de student zijn toegespitst. Deze worden tijdens de opleiding uitgebreid besproken, waardoor deelnemers niet alleen meer over zichzelf en de eigen organisatie leren, maar ook concrete praktijkvoorbeelden krijgen van anderen."
Onderzoek bevestigt eerdere gegevens over de favoriete leermethoden. Als we het rendement van een opleiding in ogenschouw nemen, gelden toch andere waarden zo bleek uit het onderzoek van Mofundus over blended learning voor lerende volwassenen.
Zoals iedereen weet, betreft Blended learning de mix tussen verschillende leermethode met een onderscheid tussen online leermethoden (kennis) en klassikaal, dan wel praktijkomgevingen (kunde).
De huidige generatie van online leermethoden biedt minimaal een online kennisplatform waar medewerkers alle door de organisatie geselecteerde opleidingen voor wat betreft de theorie kunnen leren op het moment dat zij dat willen. Daarbij zijn mogelijkheden als 'crowd sourcing' en het zgn. 'horizontale auteurschap' van cursusmateriaal zeer gewenst. Na het bewijs van de 'kennis' komt de 'kunde' in beeld en dat gebeurd op de werkvloer (klassikaal of met individuele begeleiding).
Bovenstaande kan ook voor scholen gelden en wordt als systeem ook al toegepast. De veranderende rol van de docent wordt echter nog lang niet altijd door het docentenkorps gewaardeerd en daarmee staat het rendement van leren waarschijnlijk ook bij scholen onder druk.
De uitkomsten van het onderzoek sluiten zeker aan bij wat wij op school zien: het delen van kennis en ervaring vinden cursisten heel waardevol. En ook de gezelligheid is natuurlijk een voordeel van klassikaal leren. Maar daar blijft het niet bij. Wat ik mis in bovenstaand stuk is dat een belangrijk voordeel van het klassikaal les krijgen is dat er een band ontstaat tussen de docent en de deelnemers en de deelnemers onderling, en dat zij elkaar stimuleren. Stimuleren om de volgende les weer te komen, om die moeilijke opgave toch te maken, om op examen te gaan, enz. Dit is van onschatbare waarde.