Banenjagers zoeken dicht bij huis door reiskostendreiging
7 juni 2012 -
Sinds bekend is geworden dat de belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer op losse schroeven staat, neemt het animo voor banen op enige afstand dramatisch af. Dat constateert Jan-Peter Cruiming van Jobbird.com op basis van analyse van de reacties op de bijna 40.000 vacatures in haar bestand. Werknemers zijn door de nieuwe maatregel bang er straks honderden euro's op achteruit te gaan en kiezen liever voor een functie dicht bij huis.
Als deze overheidsmaatregel doorgang vindt, heeft dit dramatische gevolgen voor de flexibiliteit van de arbeidsmarkt, waarschuwt Cruiming: "Voor de mobiliteit en het milieu is het natuurlijk prima als mensen dicht bij huis werken. Maar de situatie dreigt te ontstaan dat mensen, zelfs als ze werkloos zijn, afzien van de kans op een nieuwe baan doordat de financiële nadelen onbekend zijn of als 'te groot' worden ervaren."
Arbeidsmarkt 'op slot' In de bestaande arbeidsmarkt is de reisafstand ondergeschikt aan de baan. Gemiddeld wordt er door Nederlandse werknemers 22,6 kilometer naar de werkplek gereisd. In de hoogste inkomensklasse legt een derde zelfs meer dan 30 kilometer naar het werk af. Dat dreigt nu te veranderen en daarmee wordt de arbeidsmarkt als het ware 'op slot gezet' op het meest ongelegen moment dat je maar kunt bedenken. Cruiming: "De bedenkers van het lenteakkoord moeten zich dit ongewenste gevolg van hun plannen goed realiseren. In plaats van de arbeidsmarkt te stimuleren, wordt deze afgeremd. En dat is nog veel schadelijker voor de Nederlandse economie." Daar voegt hij aan toe dat doordat de huizenmarkt ook totaal op slot zit, het geen optie is om dichter bij het werk te gaan wonen.
OV-jaarkaart belastingvrij
Volgens Cruiming ligt de oplossing in het toegankelijk maken van het openbaar vervoer. "Sta toe dat werkgevers hun medewerkers, onbelast, een OV-jaarkaart mogen geven. Mensen kunnen dan nog steeds banen accepteren die verder weg liggen, zonder dat hen dit heel veel geld gaat kosten. Bovendien is dat nog goed voor het milieu ook."
Gevolg zou ook kunnen zijn dat de noordelijke provincies nog meer ontgroenen/vergrijzen bij gebrek aan banen en hier de daling van de woningprijzen nog harder inzet.
Op dit moment wonen veel personen in het Noorden welke dagelijks in de Randstad werken.
B
|
|
7
-
06
-
2012
|
08
:
50
uur
Nog niemand bedacht dat het misschien aan de werkgevers is om hun medewerkers tevreden te houden? Zij zullen zelf moeten beslissen of ze de kilometervergoeding omhoog brengen om hun medewerkers te compenseren.
Dat geldt natuurlijk ook voor het aantrekken van nieuw personeel. Mogelijk in combinatie met een stevige verhuisvergoeding. Dat betekent wel wat uitgebreidere salarisonderhandelingen.
Marc
|
|
12
-
06
-
2012
|
09
:
51
uur
Het idee van de ov-jaarkaart is enkel interessant voor bedrijven en medewerkers die op een gunstige locatie gelegen zijn met betrekking tot het openbaar vervoer. Wanneer dit niet het geval is lijkt mij de opzet van de ov-jaarkaart geen optie. Derhalve worden mensen hoe dan ook financieel benadeeld.
vdWerf
|
|
22
-
06
-
2012
|
10
:
27
uur
Voor mij valt het nog beroerder uit, ik werk op 2 plekken in Nederland, met een onderlinge afstand van ruim 100 km.
En omdat ik niet tussen de beide bedrijven in woon, gaat dit grapje mij serieus geld kosten.
OV is geen optie voor mij, het is 30 km tot het eerste station, en de bussen rijden niet zo vroeg.
Zwart wit gezegd, kan ik beter aan mijn baas vragen of hij me wil ontslaan, want gezien de impact van de heffing, heeft hij al meegedeeld dat compensatie geen optie is.
De 19 cent was al geen kostendekkende vergoeding meer, maar dit gaat hem niet worden.
Voor mensen wiens partner net de andere kant uit werkt, is verhuizen zeker geen optie, tenzij ook het opzeggen van die baan goedkoper is.
Resultaat van dit voorstel: minder mensen die loonbelasting gaan betalen.