6 juni 2012 -
Voor het vierde jaar op rij is Rabobank de populairste werkgever onder hoogopgeleiden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek onder bijna 4.000 hoogopgeleiden. De Rabobank wordt op de voet gevolgd door de GGZ (Geestelijke GezondheidsZorginstellingen) en Philips, dat vorig nog tweede stond. GGZ is gestegen naar de tweede plaats. De ranking is tot stand gekomen door een open vraag aan 3.892 hoogopgeleiden.
Van de vier onderscheiden functiegroepen; ICT, Financieel, Techniek en Marketing & Sales, is de laatste het meest actief op zoek naar een nieuwe baan. ICT’ers zijn daarentegen het minst actief, wat wellicht ook te verklaren is door de mate waarin marketeers onzekerder zijn over het behoud van hun baan dan ICT’ers (24 versus veertien procent). Van de functiegroep Marketing & Sales denkt 41 procent binnen twee jaar van baan te veranderen. De twee belangrijkste redenen om van werkgever te veranderen zijn voor alle functiegroepen weinig doorgroeimogelijkheden en geen leuk/uitdagend werk.
Ambitie om leiding te geven neemt af
De belangrijkste ambities voor alle hoogopgeleiden zijn onveranderd. Net als voorgaande jaren zijn gelukkig blijven, een leuke uitdagende baan hebben, intellectuele groei, een gezin hebben, meer vrije tijd en een maatschappelijke bijdrage leveren de belangrijkste ambities van hoogopgeleiden. Opvallend is echter dat in 2011 leidinggeven nog met 26 procent in de top vijf stond, inmiddels is dat nog maar van dertien procent van de hoogopgeleiden (met maximaal tien jaar werkervaring) de ambitie.