6 juni 2012 -
DDMA publiceerde gisteren een uitgebreide handleiding Cookiewet. In deze handleiding wordt een vertaalslag gemaakt van de juridische materie naar de Nederlandse beroepspraktijk. Aan de hand van diverse voorbeelden en een stappenplan wordt de lezer geïnformeerd over de wijzigingen die respectievelijk begin juni en per 1 januari 2013 in de bedrijfsvoering moeten zijn aangepast.
Aanleiding voor het opstellen van de Cookiewet handleiding zijn de vele vragen die DDMA de afgelopen weken van haar 275 leden ontving. Hoe groot de onduidelijkheid onder het Nederlandse bedrijfsleven is, bleek ook tijdens ‘Het grote cookiedebat’ dat DDMA afgelopen woensdag 30 mei organiseerde. Tijdens de volgeboekte bijeenkomst ontstond een heftige discussie onder de 180 aanwezigen over de implementatie van de wettekst en handhaving.
Transparantie in dialoogmarketing
DDMA werkt samen met de andere partners van de ‘cookiecoalitie’ om een werkbare implementatie van de toestemmingsvereiste voor cookies te realiseren, die recht doet aan het gebruiksgemak van internet. Maar wij moeten ook als sector aantonen dat wij een bedrijfstak zijn die op maatschappelijke wijze opereren. Deze handschoen hebben we opgenomen, onder meer door de introductie van het Privacy Waarborg en door uitgebreide voorlichting over nieuwe regelgeving en juridisch advies op maat aan leden.
"Gezien de grote onduidelijkheid in de sector hebben wij er ditmaal voor gekozen de handleiding voor iedereen beschikbaar te stellen. Want door actief bij te dragen aan transparantie in dialoogmarketing, kunnen we maximaal inzetten op gebalanceerde wetgeving. Regels die rekening houden met het economisch belang van het bedrijfsleven en innovatie in ICT, zonder dat zij afbreuk doen aan de consumentenbescherming," aldus Diana Janssen, directeur DDMA.
Handleiding
De DDMA handleiding Cookiewet ‘Wet en werkelijkheid’ kunt u hier downloaden.