zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenuitgaven getemperd na twee kwartalen zonder groei

4 juni 2012 - Over het eerste kwartaal (Q1) van 2012 zijn de consumentenuitgaven in de Europese Unie enigszins gekrompen: afgezet tegen dezelfde periode in 2011 is voor de gezamenlijke 27 lidstaten een daling met 0,2 procent genoteerd. Al was het algehele beeld voor de EU getemperd, in vijftien EU-lidstaten werd wel een groei van de uitgaven genoteerd.

Deze lichte daling van de uitgaven over Q1 2012 is een voortzetting van de algehele neerwaartse trend die te zien is sinds midden 2011. De daling in het eerste kwartaal betekent dat de groei voor het tweede achtereenvolgende kwartaal stagneert. Tevens gaat het om de zwakste prestaties sinds de regio eind 2009 weer uit de recessie opkrabbelde. 



Gemengd beeld

De consumentenuitgaven data van de grootste economieën van Europa laten een gemengd beeld zien. Frankrijk liet een bescheiden groei op jaarbasis optekenen van 2,0 procent. Deze winst werd echter weer tenietgedaan door dalingen in Duitsland (-1,0 procent), Italië (-1,2 procent) en een minimale afname in het Verenigd Koninkrijk (-0,1 procent).
Overeenkomstig de ontwikkelingen van de laatste jaren behoren de landen die het meest door de schuldencrisis zijn getroffen, nog altijd tot de landen die het minst presteren. Het door de crisis geteisterde Griekenland laat van alle 27 EU-landen de scherpste daling van de consumentenuitgaven op jaarbasis noteren (-12,7 procent), terwijl de dalende trend zich ook nog altijd voortzet in Ierland (-5,1 procent) en Portugal (-4,1 procent). 

Optimisme

Het consumentengedrag in Oost-Europa geeft blijk van wat meer optimisme: in Litouwen en Slovenië werd een groei met dubbele cijfers opgetekend, terwijl ook Estland, Letland, Polen en Slowakije stuk voor stuk een forse toename van de gezinsuitgaven kenden. Daar komt nog eens bij dat met uitzondering van Letland, al deze landen een groei lieten noteren die sterker was dan wat we in het voorgaande kwartaal hebben gezien. 

Consument onder druk
"Al liet het merendeel van de 27 lidstaten van de EU over het eerste kwartaal van 2012 een groei noteren, de overheersende trend was er toch eerder een van getemperde consumentenuitgaven," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa. "Een tweede kwartaal zonder groei geeft duidelijk aan dat de consument momenteel onder druk staat, al gaan er onder dit beeld wel aanzienlijke verschillen in de economische vooruitzichten van de afzonderlijke EU-landen schuil."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consumentenuitgaven EU voor het eerst in twee jaar niet gestegen
 Flitskredieten blijven consument duperen
 VNO-NCW: onnodig paniek over korting pensioenen
 Bezuinigen is steeds vaker een goed voornemen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10