Vraag naar zakenreizen stijgt sneller dan verwacht
4 juni 2012 -
Advito stelt zijn verwachtingen voor 2012 bij in een nieuwe update van zijn Industry Forecast. Er zijn namelijk steeds meer aanwijzingen dat de olieprijzen, en daarmee ook de prijzen voor vliegtickets weer zullen stijgen. Goed nieuws is dat de vraag naar zakenreizen en meetings weer toeneemt, en sterker dan eerst werd verwacht.
De analyse van Advito toont aan dat de vraag naar zakenreizen wereldwijd sterker stijgt dan eerst werd aangenomen. Bedrijven zetten opnieuw meer in op groei en weten dat zakenreizen en meetings hen daarbij ondersteunen. Er wordt echter wel bewuster omgesprongen met kosten: in vergelijking met enkele jaren geleden zijn vergaderingen korter geworden en tellen ze minder deelnemers. Bovendien bekijken veel bedrijven ook hoe ze face-to-face ontmoetingen en digitale oplossingen zoals videoconferencing kunnen combineren om medewerkers van over de hele wereld samen te brengen.
Prijzen vliegtickets onzeker
Onzekerheid over de nucleaire plannen van Iran en de onrusten in Soedan wakkeren de onrust over de olieprijzen aan. In het beste geval blijft de prijs per vat olie rond de 115 dollar schommelen, in het slechtste geval stijgt die tot 200 dollar, wat een grote invloed op de prijzen van de vliegtickets kan hebben. Daarnaast verwacht de IATA (International Air Transport Association) een stijging in de vraag naar vliegtickets, terwijl steeds meer vliegtuigmaatschappijen hun capaciteit verlagen. Ook dat kan leiden tot een prijsstijging.
Stabiliteit niet gegarandeerd
"Door de economisch turbulente tijden is het moeilijker dan gewoonlijk om precieze voorspellingen te doen. De recessie die kan toeslaan in belangrijke markten, het consumentenvertrouwen dat in vrije val is en een mogelijke nieuwe kredietcrisis, kunnen leiden tot een aanzienlijke daling in de vraag naar zakenreizen en al wat daarbij hoort. Als dat gebeurt zullen luchtvaartmaatschappijen het veel moeilijker krijgen om de verwachte prijsverhogingen door te voeren en kunnen de prijzen opnieuw sterk zakken. Travelmanagers moeten er rekening mee houden dat geen enkele vorm van stabiliteit momenteel gegarandeerd is. Luchtvaartmaatschappijen zullen ook steeds creatiever worden met ancillary fees. De extra kosten voor brandstof en creditcardbetaling worden ook door de luchtvaartmaatschappijen aan klanten doorbelast," zegt Jeroen Hurkmans, Vice President EMEA/APAC bij Advito.