Beursgenoteerde bedrijven versterken greep op inkoop
31 mei 2012 -
Inkoop wordt steeds belangrijker voor beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van de redactie van Deal! in samenwerking met NEVI CPD onder zestien beursgenoteerde bedrijven. De functie van Chief Procurement Officer (CPO) is een betrekkelijk jonge functie. In alle organisaties die deelnamen aan dit onderzoek, werd de functie van CPO in de afgelopen tien jaar geïntroduceerd.
Bij drie van de vier organisaties is de CPO afkomstig uit de eigen gelederen. De Chief Procurement Officers (CPO’s) van deze zestien bedrijven geven samen 85,5 miljard euro uit op een totale omzet van 142,5 miljard euro. Steeds meer van de inkoop vindt centraal plaats en bij minder toeleveranciers. Inkoop maakt gemiddeld 61 procent van de omzet van de deelnemende bedrijven uit zo blijkt verder uit dit onderzoek.
Duurzaamheid
Het inkoopthema voor de komende jaren is onmiskenbaar Duurzaamheid: '"Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor onze continuïteit op de lange termijn" en "Niet-duurzaam gaat marktaandeel kosten en is maatschappelijk niet meer aanvaardbaar" aldus enkele deelnemende inkoopdirecteuren. Door de mondiale bevolkingsgroei en de uitputting van grondstoffen is een ander belangrijk en actueel issue het veiligstellen van de leveringen. Maar ook het reduceren van het aantal leveranciers en strategische allianties aangaan voor innovatie staan hoog op de agenda. Thema’s die duidelijk bijdragen aan de kracht van de business en waarop de huidige CPO’s worden afgerekend.