zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beursgenoteerde bedrijven versterken greep op inkoop

31 mei 2012 - Inkoop wordt steeds belangrijker voor beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van de redactie van Deal! in samenwerking met NEVI CPD onder zestien beursgenoteerde bedrijven. De functie van Chief Procurement Officer (CPO) is een betrekkelijk jonge functie. In alle organisaties die deelnamen aan dit onderzoek, werd de functie van CPO in de afgelopen tien jaar geïntroduceerd.

Bij drie van de vier organisaties is de CPO afkomstig uit de eigen gelederen. De Chief Procurement Officers (CPO’s) van deze zestien bedrijven geven samen 85,5 miljard euro uit op een totale omzet van 142,5 miljard euro. Steeds meer van de inkoop vindt centraal plaats en bij minder toeleveranciers. Inkoop maakt gemiddeld 61 procent van de omzet van de deelnemende bedrijven uit zo blijkt verder uit dit onderzoek. 



Duurzaamheid
Het inkoopthema voor de komende jaren is onmiskenbaar Duurzaamheid: '"Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor onze continuïteit op de lange termijn" en "Niet-duurzaam gaat marktaandeel kosten en is maatschappelijk niet meer aanvaardbaar" aldus enkele deelnemende inkoopdirecteuren. Door de mondiale bevolkingsgroei en de uitputting van grondstoffen is een ander belangrijk en actueel issue het veiligstellen van de leveringen. Maar ook het reduceren van het aantal leveranciers en strategische allianties aangaan voor innovatie staan hoog op de agenda. Thema’s die duidelijk bijdragen aan de kracht van de business en waarop de huidige CPO’s worden afgerekend.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vacatures Inkoop en Logistiek trekken goed aan
 Europese inkoopmanagers zijn licht positief over economie
 Finance & control en inkoop zijn vooral in crisistijd verweven
 Duurzaamheid bij inkoop loont
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10