30 mei 2012 -
Waren ze nog maar een paar jaar geleden eerder uitzondering dan regel, tegenwoordig zijn goede traineeships niet meer weg te denken uit het carrièrepad van een hoogopgeleide. Dat laten de resultaten zien van de MotivatieMonitor Traineeships 2012. Inmiddels heeft 87 procent van de ondervraagde hoogopgeleide studenten wel oren naar zo’n traineeship. Bijna de helft, 47 procent, solliciteert zelfs liever op een traineeship dan op een startersfunctie.
De belangrijkste motivatie om voor een traineeship te kiezen, blijkt zelfontplooiing. Maar liefst 87 procent kiest voor de stelling‘Ik kan mijzelf ontwikkelen’ op de vraag "Waarom ben je geïnteresseerd in een traineeship?" Voor een grote meerderheid (82 procent) weegt de factor ‘goede opleiding/coaching’ dan ook zwaar bij het maken van een keuze.
Brede oriëntatie
Als trainee op verschillende afdelingen van een bedrijf werken is erg handig voor wie een managementfunctie ambieert. Maar daar gaat het de meeste respondenten niet om: slechts 40 procent geeft in het onderzoek deze ambitie als reden.
Werkgevers, opletten Als de studenten aan de slag gaan als trainee, verwacht 51 procent na het traineeship een stap te kunnen maken bij die werkgever. "Toch merken we in de praktijk vaak dat de trainees vertrekken na het traineeship. Kennelijk is die stap intern toch niet zo soepel te maken. Een aandachtspuntje voor werkgevers, want op deze manier lekt de geïnvesteerde tijd en energie snel weg," aldus Marloes Streng van Nobiles Media.
Met Niek Roberts eens. Een traineeship staat ontzettend gaaf tussen de carričremogelijkheden bij een onderneming. Echter soms wil er nog wel eens een mis-match zijn tussen het verwachtingspatroon van een trainee en een werkgever.
Voor werkgevers is het een perfecte manier om een pupil door middel van eigen kweek 6 stappen voorsprong te geven dan het aannemen van een senior op later moment. Een trainee kent het bedrijf, kent de cultuur, de do's & don't, draait al langere tijd mee als het gaat om de lange termijn doelstellingen, hoeft niet ingewerkt te worden, kan zijn werk-processen efficienter invullen doordat hij/zij kan putten uit de eigen ervaringen binnen het bedrijf. Oh en niet onbelangrijk, laat zien loyaal aan de onderneming te zijn door de opgedane kennis intern toe willen blijven passen.
Maarja, dat eerste jaartje vergt aan de andere kant voor de werkgever dus wel even wat extra doordachtzaamheid, planning, aandacht en energie, wat mij overigens wel een perfecte ROI lijkt op te leveren.
Ik ben benieuwd hoe dit anno 2019 is, al denk ik dat dit alleen maar gestegen is. Ik denk dat de traineevergoeding ook een grote rol speelt bij het kiezen tussen een startersfunctie of traineeship. Tevens vraag ik me ook af hoeveel % van alle trainees daarna is blijven 'plakken'. Is daar wellicht ook een onderzoek van?
Ik ben een trainee bij Createment. Ik ben net afgestudeerd en heb ervoor gekozen om een traineeship te volgen in plaats van meteen voor een startersfunctie te gaan. Dit heb ik bewust gedaan, omdat ik me wilde verdiepen in een andere branche dan waarvoor ik heb geleerd. Een traineeship biedt dan vele mogelijkheden om snel veel te leren en daarna door te stromen in een leuke functie die echt bij je past.
Ik volg op het moment een T-shaped online marketing traineeship bij Createment van 8 maanden. Wat mijn ervaring is met dit traineeship is dat ik juist heel goed begeleid word. Ik heb eerst voor een aantrekkelijke baan gesolliciteerd (waar ik ben aangenomen) voordat ik aan het traineeship begon. Zo wist ik waar ik aan toe was en waar ik naartoe aan het werken was.
Het is een pittige training en binnen 2 maanden krijg je alle benodigde informatie om aan de slag te kunnen gaan als online marketeer. Hierna ga je 6 maanden werken bij het bedrijf waar je bent aangenomen. Het is dan ook echt de bedoeling dat je hier dan ook blijft werken als het traineeship is afgelopen.
Het is een uitgebreid traineeship waarin alle facetten van online marketing besproken worden. Er komen vele experts invliegen om te vertellen over de verschillende onderwerpen binnen de marketing, waar je enorm veel van leert.
Alles wordt heel goed op elkaar afgestemd bij de traineeships van Createment en je wordt uitstekend begeleid. Het is echt zeker een aanrader.