29 mei 2012 -
Maar liefst twintig procent van de CFO’s verwacht binnen twee jaar de rol van CEO te vervullen. Dit blijkt uit de jaarlijkse Michael Page International Global CFO Barometer, waarvan de resultaten werden gepresenteerd tijdens de Michael Page International CFO Breakfast Meeting. In tegenstelling tot de collega’s in de rest van de wereld denkt de Nederlandse CFO hier anders over: slechts zes procent verwacht de rol van CEO in 2014 te vervullen.
Uit de discussie tijdens de Breakfast Meeting bleek dat de ambitie om een positie als CEO te bekleden op langere termijn wel groter zou kunnen zijn. Echter gezien de economische crisis verwachten de Nederlandse CFO’s deze vervolgstap niet op korte termijn te gaan maken. Meer dan de helft van alle CFO’s verwacht over twee jaar dezelfde functie te vervullen, maar dan wel met een uitgebreider pakket aan verantwoordelijkheden (56 procent).
Tijdens de door Michael Page International, Coleridge & Valmore Executive Search en Deloitte Consulting georganiseerde CFO Breakfast Meeting in Utrecht gingen circa 40 CFO’s en CEO’s uit Nederland onder leiding van moderator Rens de Jong met elkaar in gesprek over de veranderde rol van CFO’s binnen bedrijven en de vereiste vaardigheden. Aanleiding voor de Breakfast Meeting is de verschijning van de jaarlijkse Michael Page International ‘Global CFO Barometer’ 2012.
CFO business partner voor de CEO
Uit de Barometer blijkt dat CFO’s steeds vaker optreden als sparringpartner van de CEO en daarmee hun functie binnen bedrijven verandert. Vooral bedrijven met meer dan 5.000 medewerkers wordt de relatie met de CEO door CFO’s beschreven als een hechte samenwerkingsrelatie (44 procent). Bijna de helft van de CFO’s in Nederland zijn van mening dat zij hun strategische-, management-, communicatie- en presentatievaardigheden dienen te verbeteren om zichzelf verder te ontwikkelen voor de volgende carrièrestap.
Naar aanleiding van de ontbijtsessie spraken Haico Meijerink, CEO van Sandd, en zijn collega CFO Patrick Landman over hun onderlinge samenwerking en de verandering in verantwoordelijkheden van de CFO. "Kerndoel van ons beiden is natuurlijk de realisatie van groei en waardevermeerdering van ons bedrijf", aldus Patrick Landman. "Ik richt me vooral op wáár ik de waarde creatie kan bewerkstelligen, terwijl Haico zich vooral bezig houdt met de realisatie." Haico Meijerink ziet een ontwikkeling waarbij de CFO steeds meer de rol van business partner van de CEO vervult. "In die zin is de functie van CFO een ideale startpositie om door te groeien naar de rol van CEO. Belangrijk is dat u als CEO een brede interesse en ambitie hebt en veel ervaring meebrengt."
"We zien in de dagelijkse praktijk dat onze klanten steeds vaker op zoek zijn naar kandidaten die voldoen aan een profiel dat vraagt om meer kerncompetenties. Deze vraag kunnen we gelukkig goed invullen; kandidaten hebben zich in de afgelopen jaren breder ontwikkeld en zijn zelf ook op zoek naar functies met een grotere strategische component", aldus Bart Klompenmaker, Director Michael Page International Utrecht.
CFO’s richten zich op proces- en kostenoptimalisatie
De wereldwijde onderzoeksresultaten van de jaarlijkse CFO Barometer tonen verder aan dat CFO’s zich het komende jaar voornamelijk richten op proces- en kostenoptimalisatie. De verbetering van processen en kostenreductie heeft voor de meeste CFO’s meer prioriteit dan het aannemen van nieuwe medewerkers. Tijdens de discussie werden verder onderwerpen als compliance, risk management, strategie en topline growth genoemd als belangrijke onderwerpen waarmee CFO’s zich momenteel bezighouden.
HR focus in 2012: Opleiding en behoud van medewerkers
Naast proces- en kostenoptimalisatie, leggen CFO’s wereldwijd het komende jaar nadruk op interne opleiding en de persoonlijke ontwikkeling van huidige medewerkers (28 procent). Daarnaast is het behouden van goede medewerkers een topprioriteit voor bedrijven in 2012 (22 procent). De reden hiervoor is dat in veel landen sprake is van schaarste op de arbeidsmarkt voor wat betreft gekwalificeerd personeel. Noord-Amerika is echter het enige land waarbij niet interne opleiding en retentie van medewerkers, maar juist het aantrekken van nieuwe talenten een topprioriteit is voor het komende jaar (31 procent). Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het salaris voor Europese CFO’s een belangrijke factor is bij de overstap naar de functie van CEO. Michel Verduin, Director binnen Coleridge & Valmore Executive Search, ziet hierbij wel enige nuancering: "We zien in de praktijk dat een brede en uitdagende functie met veel verantwoordelijkheid en vrijheidsgraden de belangrijkste overwegingen zijn voor een kandidaat."
Social media gebruikt voor netwerk- en carrièredoeleinden
Dit jaar werd voor het eerst het gebruik van social media door CFO’s meegenomen in de Michael Page International ‘Global CFO Barometer’ 2012. Het blijkt dat CFO’s wereldwijd voornamelijk gebruik maken van social media om te netwerken met zakenrelaties en om hun carrière verder te ontwikkelen. Ook maakt een klein deel gebruik van social media om nieuwe medewerkers aan te trekken. In Europa maakt 59 procent van de CFO’s gebruik van social media.