zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Durf op tijd te zien dat uw medewerker overbelast is

29 mei 2012 - Uw medewerker maakt al lange tijd een gespannen indruk, haalt deadlines niet en komt steeds te laat op het werk. Dit zijn eerste tekenen van overbelasting. Een logische vervolgstap is ingrijpen om erger te voorkomen. Maar als de medewerker wordt aangesproken, heeft hij elke keer een goed excuus voor zijn gedrag. 'De klant werkt niet mee, het secretariaat doet niet wat ze zeggen, mijn kind is ziek en daardoor kom ik ‘s morgens in tijdnood.'

Als manager ziet u dat een medewerker overbelast is, en omdat u degene bent die zorg draagt voor het goed functioneren van de afdeling, wilt u mogelijke uitval voorkomen. Wat nu? Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl geeft raad. 



Welles-nietes
Eén ding is zeker: u moet de situatie in ieder geval niet op z’n beloop laten. Niets doen is geen optie, want dan gaat het zo goed als zeker mis. Een valkuil is dat u de ander probeert te overtuigen en dat er een welles-nietesspelletje ontstaat. U probeert de medewerker te overreden van uw zienswijze en dat lukt vaak niet. Het wordt een strijd om wie er gelijk heeft. Op deze manier wordt de medewerker van u afgedreven en gaat het contact juist verloren. De medewerker is het niet eens met u, zal waarschijnlijk de discussie afkappen en zijn eigen plan trekken. 

Tijd
Dit vraagt dus om een andere aanpak. Geef aan wat u ziet gebeuren en durf te vertrouwen op de werking van tijd. Durf er op te vertrouwen dat iemand (bewust of onbewust) aan de slag gaat met uw verhaal. Onderhuids werkt uw verhaal dieper door dan u denkt. 

Aanpak
• Vertel wat u ziet en waarom u zich zorgen maakt.
Maak het concreet door feiten en gedrag te benoemen.
• Praat vanuit uzelf.
'Ik zie dat jij...', 'Ik maak me ongerust over...'.
• Vraag wat uw verhaal met de medewerker doet en wat hij ervan vindt.
Blijf wel bij u mening, maar verval niet in discussie. Houd het gesprek open. Eventueel vraagt u de medewerker om collega’s of de partner te vragen naar hun mening.
• Geef de medewerker tijd om over het gesprek na te denken.
Laat de tijd zijn werk doen. U hoeft niet altijd meteen resultaat te hebben.
• Spreek af om elkaar over een week te zien en vraag de medewerker opnieuw naar zijn bevindingen. Houd de deur open en een hand aangereikt. Misschien is er nog wel meer tijd nodig. Verplaats het gesprek desnoods nog een week.
Kortom: Als u ziet dat een medewerker zijn eigen gedrag ontkent, moet u kunnen en durven vertrouwen op de werking van tijd. Want vaak is er tijd nodig om besef toe te laten.

Vraag het gratis e-boek '7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen' aan op www.ligtpunt.nl

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander werkt structureel over en is hard op zoek
 Burn-out genezen? Ongezond werkgedrag aanpakken!
 Marketing- en communicatieafdelingen onderbezet en overbelast
 Als praten met een overspannen medewerker niet (meer) werkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10