29 mei 2012 -
Nederlandse werknemers, zakenpartners en investeerders kiezen steeds vaker voor innovatieve bedrijven die risico’s durven nemen, ongeacht hun omvang. Bedrijven die in crisistijd vooral herstructureren en niet vernieuwen, verliezen daardoor concurrentiekracht. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.000 decision makers naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties. Hieruit blijkt dat Shell de grootste aantrekkingskracht heeft en Ikea de beste reputatie.
Ziggo, ASML, UPC, Siemens, NXP, Jumbo, Apple, IBM en Google verdubbelden in de afgelopen twee jaar hun aantrekkingskracht op werknemers, zakenpartners en investeerders. Dit terwijl overheden en veel ‘Koninklijke’ concerns, zoals KPN, Philips en TNT, structureel verloren in het onderzoek. Deze meer behoudende organisaties, die bekendstaan vanwege hun focus op kostenreductie, verliezen terrein op de jonge bedrijven die met durf en vernieuwingsdrang de aanval inzetten op de concurrentie. Uiteindelijk kost hen dat volgens Incompany concurrentiekracht. "Organisaties die de meeste en belangrijkste stakeholders achter zich krijgen, winnen uiteindelijk de strijd," gelooft René Gerhardus, hoofdredacteur van het zakenblad. "Het is geen toeval dat Eelco Blok, de ceo van KPN, vorig najaar verraste met de mededeling meer aandacht aan andere stakeholders te gaan besteden dan alleen aan investeerders. KPN verloor in 2011 al een kwart van zijn aantrekkingskracht, waarna de problemen zich opstapelden."
Shell
Niet alle multinationals verliezen in dit onderzoek. Unilever wint voor het derde opeenvolgende jaar flink terrein op basis van zijn duurzame herpositionering; het levensmiddelenconcern passeert KPN en ABN Amro in de ranglijst. Shell is zelfs de nieuwe nummer één in de top 500. Na drie jaar lukt het dit bedrijf om een grotere aantrekkingskracht op stakeholders te hebben dan Rabobank, die naar plaats twee terugzakt. Incompany verbindt dit aan de miljarden die Shell jaarlijks in technologische vernieuwing steekt om meer olie en gas te winnen. Gerhardus: "Ze hadden na de reservecrisis van 2004 wat goed te maken en bleven hun investeringen in research en development opvoeren. Dit jaar passeren ze BP als olieconcern dat de meeste olie uit de grond haalt. Net als bij Unilever is het de drang naar vernieuwing die Shell terugbrengt naar de top, niet hun staat van dienst. Dat is wat er nu verandert."
Ikea beste reputatie
Ook in het reputatieonderzoek, de tweede fase van het onderzoek waarin de reputatie van de top 100-bedrijven wordt gemeten, staan de innovatieve organisaties bovenaan. Apple, Google, ASML en Bol.com halen allemaal de top tien. Deze lijst wordt aangevoerd door Ikea, dat de beste reputatie van Nederland heeft.