zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

LinkedIn: verlagen uitkeringslasten en transparantie arbeidsmarkt

24 mei 2012 - Een brug slaan tussen het verlagen van de uitkeringslasten en het online social netwerk LinkedIn. Dat was de essentie van de presentatie ‘LinkedIn: Zichtbaar Maatschappelijk Betrokken Ondernemen’ die Sandra van den Ent van LinkedPerfect en Petra Pupping gaven. Het huidige begrotingstekort en het daaruit voorvloeiende Geactualiseerde Stabiliteitsprogramma vragen om een preventieve, innovatieve en creatieve aanpak van werkgevers en werknemers om de handen ineen te slaan.

In Nederland zijn volgens de Arbeidsmarktprognose 2011-2012 van het UWV Werkbedrijf in 2012 ongeveer 841.000 banen te vergeven. De prognose draagt bij aan de doelstelling van het UWV Werkbedrijf om de transparantie van de arbeidsmarkt te bevorderen. Transparantie is een van de voorwaarden om de matching van vraag en aanbod tot stand te brengen. Om vacatures in te vullen, gebruiken werkgevers, mede door de inzichtelijk- en toegankelijkheid, steeds vaker de online sociale netwerken (onder andere Facebook en LinkedIn). Door te investeren in het online zichtbaar maken van het arbeidskapitaal wordt een bijdrage geleverd aan het bevorderen van transparantie van de arbeidsmarkt op sectoraal, regionaal en landelijk niveau. 



Werkgevers betalen eerste zes maanden WW-uitkering

Om de overheidsfinanciën op orde te brengen is eind april 2012 een Begrotingsakkoord gesloten. Eén van de maatregelen binnen het akkoord is dat in geval van ontslag werkgevers de eerste zes maanden van de WW-uitkering moeten betalen. De overheid verwacht dat werkgevers en werknemers steeds vaker kiezen voor een ‘van-werk-naar-werk-traject. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt van werkgevers verwacht optimaal te investeren in hun arbeidskapitaal. Via het online netwerk LinkedIn wordt een vangnet gecreëerd voor het terugdringen van de uitkeringslasten en de werkloosheid in Nederland. 

Kostenbesparing voor werkgevers op lange termijn

Voor werkgevers levert het investeren in het online zichtbaar maken van het arbeidskapitaal op lange termijn een structurele kostenbesparing op, onder andere op het gebied van vacaturekosten en verandertrajecten (bijvoorbeeld outplacementtrajecten in geval van fusies of reorganisaties). De opbrengst van deze kostenbesparing kan dan weer geinvesteerd worden in andere onderdelen van MVO, waardoor er steeds meer balans ontstaat tussen People, Planet en Profit*. 

Presentatie

Aanleiding voor het geven van de presentatie is dat werkgevers en werknemers samen de verantwoordelijkheid dragen voor een gezond Nederlands arbeidskaptiaal.
Tijdens de presentatie werd de vertaalslag gemaakt van LinkedIn naar MVO. Specifieke aandacht ging uit naar Maatschappelijk Betrokken en Economisch Verantwoord Ondernemen. Petra Pupping, mediator en loopbaan- en outplacementcoach bij Minerva sloeg een brug tussen LinkedIn en employability.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 Leer LinkedIn gratis écht gebruiken
 Vijf tips om een baan te vinden via LinkedIn
 LinkedIn integraal onderdeel in de oplossing van de War for Talent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10