21 mei 2012 -
In crisistijd zijn mensen geneigd om te gaan DIP-pen: Denken In Problemen.Dat is ook niet zo gek als u overstelpt wordt met berichten over faillissementen en ontslagen en als u zelf misschien ook wel dubbel zo hard moet knokken voor die opdracht of leuke functie. Flirten, verbinding en aantrekkelijk gedrag kan dan soms net het verschil maken, aldus de FlirtCompany.
De focus komt in crisissituaties al snel te liggen op de ‘harde’ maatregelen. Want we moeten binnenhalen, binnenhalen, binnenhalen! Aan de ‘zachte’ kant, het opbouwen van een relatie (op emotioneel niveau) met potentiële klant of opdrachtgever, wordt vaak minder aandacht besteed. Dat is jammer, want juist GUNNEN speelt een belangrijke rol binnen acquisitie. Bindt u op emotioneel niveau dan zet u in op een relatie (samenwerking) voor langere tijd.
Drie tips
Flirtcoach Esther Popelier: "Juist omdat de gunfactor zo belangrijk is, geven we u drie tips om uw gunfactor te verhogen. Onthoud wel, het is aan de ander om te bepalen of u de gunfactor ook daadwerkelijk hebt. Gelukkig is aantrekkelijk gedrag enorm besmettelijk."
1. Wees authentiek
Mensen die authentiek zijn, blijven dichtbij zichzelf. Ze verzinnen geen (verkoop)trucjes waar men vroeg of laat doorheen prikt, maar ze scheppen verwachtingen die ze ook waar kunnen maken. Dit maakt ze geloofwaardig en betrouwbaar. Beiden onmisbare factoren in het aangaan van een (langdurige) zakelijke relatie. Daarnaast vergroten personen, maar ook organisaties, die meer van zichzelf op een persoonlijk niveau durven laten zien de onderlinge verbondenheid wat tevens leidt tot meer vertrouwen (op de werkvloer). Een belangrijke factor bij het maken van contact. Hoe meer u van uzelf laat zien, hoe eerder echte verbinding kan ontstaan.
2. Verdiep u in de ander
Wees een OEN: Open, Echt en Nieuwsgierig. Ofwel, wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Richt uw aandacht volledig op de ander en vraag uzelf af wat de ander op een dieper niveau zou willen. Denk niet vanuit ik, parkeer uw doel en speel in op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Zoek niet meteen ‘haakjes’ met uw eigen business, want ook dan bent u weer met uzelf bezig.
3. Wees positief
Geef de ander een positief gevoel, ongeacht de boodschap die u brengt. Zet contactmakers in. Neem een open houding aan, maak oogcontact en glimlach! Glimlach ook eens voordat u de telefoon oppakt. U zult merken dat u vriendelijker overkomt. Of geef de ander eens een compliment. Een communicatiestijl is eigen, maar
waardering is universeel. Geef een ander een goed gevoel en u krijgt het terug. Ooit zelf weleens een oprecht compliment ontvangen? Wat voor gevoel gaf dat? En wat voor gevoel kreeg u bij de complimentengever? Uw gunfactor verhogen heeft dus alles te maken met de ander een goed gevoel geven. Geeft u de ander het gevoel u bent belangrijk voor mij, dan zal de ander sneller geneigd zijn om te denken: ja ik vind u ook leuk!