15 mei 2012 -
De contractcatering wordt in sneltreinvaart duurzamer. Dit blijkt uit de verduurzamingmonitor 2011. Het aandeel producten met een duurzaamheidkeurmerk nam ten opzichte van 2010 toe met 30 procent. In totaal bestond in 2011 liefst twaalf procent van alle inkoop door Veneca-leden uit duurzame producten. In 2010 was dit aandeel nog negen procent. De contractcatering blijft hiermee koploper in de verduurzaming van Nederland.
Top stijgers
Stijging van het aandeel duurzaam was het grootst in de volgende productgroepen:
1. Vlees: 200 procent (tot twaalf procent aandeel in totale aanbod vlees)
2. Vleeswaren: 86 procent (tot dertien procent aandeel in totale aanbod vleeswaren)
3. Vis: 75 procent (tot 77 procent aandeel in totale aanbod vis)
4. Eieren: 59 procent (tot 89 procent aandeel in totale aanbod eieren)
5. Koffie: 56 procent (tot 28 procent aandeel in totale aanbod koffie)
6. AGF: 40 procent (tot veertien procent aandeel in totale aanbod aardappelen, groenten & fruit)
Trend
Inkoop van duurzame en biologische producten nam in 2011 verder toe. Behalve voedselbereidingsprocessen worden ook in toenemende mate bedrijfsprocessen onder de verduurzamingloep gelegd. Dit gebeurt op transparante wijze. Bedrijven laten op www.DuurzamerEten.nl zien wat zij, behalve de inkoop van keurmerk producten, doen om versneld te verduurzamen. Afgaande op de nieuwste pilots die zijn ingediend bij het Platform Verduurzaming Voedsel belooft ook 2012 daarom een duurzaam jaar te worden voor de contractcatering.
Duurzaamheid is daarbij een breed begrip. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid van het inkoopproces of duurzaamheid in transport. Ik merk zelf dat bij veel cateringbedrijven hier weinig focus op ligt.