Nederlandse overheid miljarden besparen met elektronisch factureren
11 mei 2012 -
Ricoh moedigt Europese overheden aan om over te stappen op elektronische facturering. Europese overheden kunnen daarmee jaarlijks ten minste 40 miljard euro besparen (alleen al in Nederland 1,2 miljard euro). Deze cijfers worden genoemd in een rapport van Billentis. Hieruit blijkt dat de publieke sector een van de grootste gebruikers van facturen is, aangezien 45-65 procent van alle bedrijven goederen of diensten levert aan deze sector.
Het rapport meldt verder dat het aantal elektronische facturen van bedrijven en de overheid dit jaar met ongeveer 30 procent zal toenemen ten opzichte van 2011. In verhouding is het aantal digitale facturen echter nog laag want slechts rond de achttien procent van alle facturen in Europa wordt digitaal verstuurd. En dit terwijl de Europese Commissie ernaar streeft dat e-facturering tegen 2020 de meest gebruikte factureringsmethode zal zijn, en er in het kader van de digitale agenda van de Europese Unie de nodige acties worden ondernomen om blokkades weg te nemen die grootschalige acceptatie van elektronisch factureren in de weg staan.
Logische bezuinigingskeus
"Nu de Europese economie aan het herstellen is en overheden nieuwe manieren zoeken om te bezuinigen, is elektronisch factureren een voor de hand liggende keuze," aldus Patrick Krijnen, Manager Outsourcing Services bij Ricoh Nederland. "We weten dat het overschakelen van een systeem dat hoofdzakelijk gebaseerd is op hard copies naar een digitaal systeem een van de grootste obstakels vormt voor algemene acceptatie van digitaal factureren. Voor de publieke sector, die te maken heeft met duizenden leveranciers en inwoners, is echter enorme winst te behalen. Een goede planning en communicatie rondom deze verandering is daarbij van groot belang. Overheden hebben een partner nodig die ondersteuning biedt bij de transitie van papier naar digitaal, die hen helpt de doelstellingen van de digitale agenda te bereiken en voordeel te behalen door een slimmere manier van werken."
Andere bevindingen
• Wereldwijd wordt slechts vijf procent van de facturen digitaal verzonden.
• Hoe groter de organisatie, hoe minder zicht er is op het daadwerkelijke aantal facturen.
• Voor tien tot vijftien procent van de facturen is een herinnering vereist, waardoor het factureringsproces nog duurder en tijdrovender wordt.
• Tien procent van handmatig ingevoerde gegevens bevat een fout.
• Facturen worden doorgaans zes keer gekopieerd.