8 mei 2012 -
Wordt innovatie in uw bedrijf gestimuleerd en gekoesterd of in de kiem gesmoord? Volgens onderzoek van Development Dimensions International (DDI) staat minder dan de helft van de directies consequent open voor ideeën en haalt bijna een op de drie ideeën het niet door de heersende bureaucratie. Niet alleen staat de top op deze manier innovatie in de weg, veel managers en directieleden weten niet dat ze dit doen.
DDI mat hoe succesvol leiders zijn in het stimuleren van innovatie op vier belangrijke gebieden (nieuwsgierigheid wekken, de huidige inzichten aan de kaak stellen, vrijheid creëren en discipline in het leven roepen) en ontdekte dat leidinggevendenvaak denken dat ze daar veel beter in zijn dan hun werknemers vinden dat ze zijn.
Loze kreet versus prioriteit
Zo zijn er niet veel werknemers die geloven dat hun managers de huidige inzichten echt aan de kaak willen stellen of openstaan voor nieuwe ideeën, laat staan dat ze deze voor willen dragen aan de directie. Vier van de tien ondervraagde werknemers stellen dat innovatie vooral een abstract begrip is binnen de onderneming dat wel lekker klinkt voor de buitenwereld maar weinig concrete betekenis heeft. Driekwart van de directeuren daarentegen claimt dat innovatie absolute topprioriteit heeft. "Deze perceptiekloof is gevaarlijk want de houding van een organisatie ten aanzien van innovatie is cruciaal. Als werknemers de betrokkenheid met innovatie niet zien, is er waarschijnlijk een probleem met de aansluiting op de bedrijfsstrategie," aldus de onderzoekers. "Als de betrokkenheid van de organisatie hoog scoort, scoort ook het gedrag van de directe op dit punt hoger en is er bijna geen verschil tussen de perceptie van de werknemers en de top."
Misvattingen
Gevraagd naar manieren om meer ideeën zou genereren, antwoorden leiders dat er bij de werknemers op aangedrongen moet worden om hun begrip van zakelijke trends en toekomstige kwesties te vergroten. Hoewel de werknemers het hier mee eens zijn, stellen zij tevens dat ze vaker met baanbrekende ideeën zouden komen als er ook daadwerkelijk actie op zou worden ondernomen. Verder denken werknemers dat hun baas met alle eer voor nieuwe ideeën wil gaan strijken, dat de organisatie niet zit te wachten op nieuwe ideeën of dat de onderneming vast zit in de manier waarop de dingen nu eenmaal worden gedaan.
Weinig bemoeienis
Uit onderzoek van Nielsen in 2010 kwam naar voren dat bedrijven waarin de directie zich minder bemoeit met innovatie er 80 procent meer winst wordt gemaakt uit nieuwe producten en diensten dan in bedrijven waar de directie een flinke vinger in de pap heeft op het gebied van innovatie. Bedrijfsleiders moeten ideeën verwelkomen, niet per direct afwijzen. Een echt innovatieve onderneming verwelkomt ideeën van iedere individuele werknemer, op ieder niveau.
Innovatie is vrijheid en een natuurlijk proces dat de mens uniek maakt.Ondernemend en innoverend Nederland laat dramatisch veel rendement verloren gaan omdat innovatie voor 80% op sociaal en emotioneel niveau tot ontwikkeling komt en juist deze materie niet goed past in de rationele manier van denken en werken die we tegenkomen bij hoger opgeleide mensen in het bedrijfsleven. Ik durf deze stelling aan omdat ik al meer dan 20 jaar bezig ben met dit onderwerp. Innovatie ontstaat vanuit beleving en emotie en die ruimte is precies datgeen waar steeds minder ruimte voor komt en een belangrijk stuk menselijk vermogen verloren gaat. Meer weten over mijn inzichten op dit gebied.