HR-manager: zijn uw medewerkers en uzelf wel wakker?
8 mei 2012 -
Nieuwe deelresultaten vanuit de Social Media Enquête over Talentmanagement geven aan dat in beleving van wat er kan aan individuele afspraken tussen werkgever en werknemer grote verschillen waarneembaar zijn. Tijd om beide kanten wakker te schudden en aan zowel de werknemer als werkgever kant duidelijk te krijgen wat mogelijk is én wat de werknemer wil.
"Het is belangrijk om nu tegemoet te komen aan de individuele wensen van de medewerkers. Want tevreden en ‘wakkere’ medewerkers maken meer omzet en zijn in staat mee te groeien met je bedrijf," aldus Fiona Stoop, participant van de Social Media Enquête Talent Management en schrijver van het boek 'Twitter Werkt'. Als personal branding coach en door het geven van Twitterworkshops spreekt ze zowel veel werknemers als werkgevers.
Individuele behoeften
Het doel van SMETM is kennis te delen over talentmanagement vanuit de invalshoek van de medewerker en de werkgever. Stoop: "Het grote verschil in de beleving van het maken van individuele afspraken is een gemiste kans. Ik begrijp goed dat het voor (grote) bedrijven een lastige klus is om in de individuele behoeften van medewerkers te voorzien. Maar het is wel nodig! Ik raad werkgevers aan zich laagdrempeliger op te stellen en zoveel mogelijk open te zijn in de mogelijkheden en de verwachtingen te managen."
Afspraken over ontwikkeling
Op de vraag: ‘In welke mate kunnen uw medewerkers afspraken met uw organisatie afspraken maken inzake individuele ontwikkeling voor carrièremogelijkheden?’ geeft bijna 75 procent van de HR-professionals een positief tot zeer positief antwoord. De uitkomsten op de vergelijkbare vraag aan de populatie medewerkers geven echter een totaal ander beeld. Nog geen achttien procent geeft een vergelijkbaar antwoord. Sterker nog, bijna 54 procent van de respondenten is negatief tot zeer negatief. Nog grotere verschillen, qua percentages, zijn waarneembaar bij uitkomsten op de vraag: ‘In welke mate kunnen uw medewerkers afspraken met uw organisatie maken betreffende individueel uitdagende taken en doelstellingen in het werk?’
Blijkbaar zit er nog steeds een groot verschil in de beleving van het maken van de individuele afspraken, tussen werkgever en werknemer. Stoop: "Het lijkt soms wel of het nog niet helemaal doorgedrongen is dat het spoed en belangrijk is om nu tegemoet te komen aan de individuele wensen van de medewerkers. Verandering kost geld en geld hebben we nu even niet. Lijkt het credo. Maar tevreden en ‘wakkere’ medewerkers maken nou eenmaal meer omzet en zijn in staat mee te groeien met het bedrijf. Ik vraag me af of ‘afspraken maken inzake ontwikkeling’ ook inhoudt dat werkgevers financieel willen bijdragen aan opleiding of coaching. Want als je afspraken maakt over ontwikkeling van je medewerkers, dient scholing en/of coaching daar onderdeel van te zijn. Een deel van de medewerkers wil of durft niet na te vragen of de coaching vergoed wordt. Ze hebben vooroordelen, angsten en verwachtingen. Denken bijvoorbeeld dat de werkgever invloed wil in het traject. Of de uitkomsten willen weten. Beslissingen willen nemen gebaseerd op de inhoud van het traject. Ik raad werkgevers aan zich laagdrempeliger op te stellen en zoveel mogelijk open te zijn in de mogelijkheden en verwachtingen te managen."
‘Hoe zoekt u naar een medewerker’
Stoop pleit ervoor dat organisaties hun vacature niet alleen op hun eigen site zetten, maar ook via social media verspreiden (te kiezen voor dat kanaal waar de doelgroep zit). Stoop: "De combinatie van Linkedin en Twitter vind ik zelf geweldig. Twitter voor de interactie in het nú, waarbij u direct kunt inspelen op vragen en behoeften die op dit moment spelen. En Linkedin voor een meer zakelijke podium. Overigens zijn filmpjes helemaal de toekomst, dus áls u zich dan toch verdiept in social media, denk dan meteen na over hoe het gebruik van youtube filmpjes kunnen bijdragen aan de bedrijfsresultaten."