8 mei 2012 -
Empathie en mededogen spelen bij vrouwelijke werknemers een veel grotere rol bij het nemen van beslissingen dan bij hun mannelijke collega’s. Mannen beslissen vaker op basis van ratio en logica. Dat blijkt uit een representatieve steekproef van de Nederlandse beroepsbevolking (900 personen), uitgevoerd door TalentLens.
De respondenten vulden de Golden in, een persoonlijkheidsvragenlijst speciaal ontwikkeld voor de werkvloer. De uitkomsten bevestigen vele clichés over de verschillen tussen man en vrouw. Zo blijkt bijvoorbeeld dat bijna 70 procent van de vrouwen bij het maken van belangrijke keuzes op het werk mededogen en empathie een rol laat spelen. Dit in tegenstelling tot slechts een kwart van de mannen. Marieke van der Meer, psycholoog bij TalentLens: "Anders dan mannen houden vrouwen bij het nemen van beslissingen rekening met de gevolgen die dit heeft voor collega’s. Mannen daarentegen baseren hun keuzes vaker op ratio en logisch redeneren."
Vrouwen vaak beschermend
Het grootste deel van de vrouwelijke werknemers (negentien procent) valt in het persoonlijkheidsprofiel ‘beschermend’. Dit houdt onder meer in dat zij betrouwbaar en sympathiek zijn en graag zelfstandig werken ter ondersteuning van het team. De meeste mannen zijn het type ‘toezichthoudend’ (achttien procent). Deze groep is vaak praktisch ingesteld en geeft graag leiding. Een ander veelvoorkomend profiel bij vrouwen is ‘dienstverlenend’ (vijftien procent). Dit betekent onder andere dat vrouwen hun intermenselijke vaardigheden gebruiken bij het onderhouden van contacten. Ook zijn zij doorgaans warmhartig en behulpzaam. Veel mannen (ruim zestien procent) vallen ook in het persoonlijkheidsprofiel ‘onderhoudend’. Kenmerken hiervan zijn: serieus, taakgericht en het hebben van een no-nonsensstijl.
Prestaties bevorderen
De Golden is een persoonlijkheidsvragenlijst die geschikt is in te zetten bij ontwikkelvraagstukken, coaching, conflictoplossing en loopbaanbegeleiding. Het invullen van de vragenlijst resulteert in het toewijzen van een persoon aan een specifiek persoonlijkheidstype (zestien in totaal). "De rapportage brengt kwaliteiten en groeimogelijkheden in kaart," aldus Van der Meer. "Wanneer werknemers hun eigen persoonlijkheidstype kennen en zich bewust zijn van hun sterke en minder sterke kanten, kunnen zij zich verder ontwikkelen en zo prestaties op de werkvloer bevorderen."