7 mei 2012 -
Veel managers denken dat ze beter zijn in managen dan ze daadwerkelijk is. Dit blijkt uit onderzoek onder 2.000 Britse werknemers van het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Acht van de tien managers denken dat hun team tevreden of zeer tevreden is met de manier waarop ze het leiden. ‘Slechts’ zes van de tien werknemers zijn het daar volmondig mee eens.
Verder zeggen negen van de tien managers dat ze hun mensen soms of altijd coachen als ze elkaar spreken. Vier van de tien medewerkers zijn het daarmee eens. Driekwart van de managers zegt dat ze met de medewerkers praten over hun ontwikkeling en carrièreverloop, slechts 38 procent van de werknemers zegt eveneens dat dit het geval is. Er bestaan daarnaast verschillen in de perceptie van het samen problemen oplossen, het bespreken van de ideeën van werknemers en gesprekken over welzijn op de werkplek.
Realiteitskloof
Deze ‘realiteitskloof’ zoals de onderzoekers dit verschil noemen, is van belang omdat werknemers die (zeer) tevreden zijn met hun manager ook meer betrokken zijn. Indien er iets meer mensen tevreden zouden zijn, heeft dit direct een enorme, positieve invloed op de betrokkenheid en de productiviteit.
Training leiding geven
Een mogelijke oorzaak van minder goed presterende managers is volgens de onderzoekers dat veel managers op hun positie terecht komen omdat ze heel erg goed in de technische aspecten van hun eerdere functie zijn, maar vervolgens geen tot weinig training in en begeleiding bij het managen van mensen krijgen. Ze weten dus simpelweg niet hoe hun gedrag hun team beinvloedt. Gelukkig is dit allemaal helemaal niet moeilijk te verbeteren. Tijd doorbrengen met uw mensen en daarbij écht naar hen luisteren, is al bijna voldoende om het beste uit hen te halen. Daarnaast kunt u overwegen een (korte) managementcursus te volgen, in gesprek te gaan met collega-managers en elkaar tips te geven en online trainingen te doen.
Bron:Management Issues
Dat een manager nooit perfect zal leidinggeven is de meest normaalste zaak van de wereld. Ik mag er trouwen niet aan denken dat een perfect iemand mij leiding geeft. Ik zou binnen de korst mogelijke tijd al mijn zelfvertrouwen verliezen. Bij een perfect iemand in het leidinggeven sta je steeds in de schaduw. Maar buiten het feit dat er (gelukkig) niemand perfect is, zijn wij door onze opvoeding en de cultuur van onze maatschappij veel meer bezig met onze fouten dan met de dingen die we goed doen, en die trouwens veel talrijker zijn dan onze fouten. Bij verstandig leidinggeven laat je ruimte voor fouten. De angst om ze te maken is dan weg, en het zelfvertrouwen groeit.Eva Joos.
Een opleiding (middle) management volgen is voor een beginnend manager zeker goed. En niet alleen voor de theorie die hij/zij uit de boeken haalt maar vooral ook door het volgen van de klassikale lessen. Daarin worden veel zaken besproken met de docent en natuurlijk de collega-managers. Deelnemers leren op deze manier van een afstand naar hun eigen functioneren te kijken en dat is van onschatbare waarde voor het goed uitoefenen van hun functie.
Franklin
|
|
20
-
08
-
2012
|
08
:
00
uur
@Managementissuse: 8 van de tien,6 van de tien,9 van de tien,4 van de tien,3/4 van de 4, 1/4 van de 4, ???? Wat wordt er eigenlijk beweerd? En gaat dit ook op voor Nederland? Of is het hier nog erger gesteld met de menselijke maat?
@Eva: het woord perfectie wordt gebruikt in de geest van \'\'een streven naar\'\'. Natuurlijk wordt dit niet bereikt; daar zijn wij mensen voor. Wanneer is eigenlijk iets of iemand perfect te noemen? Dus u hoeft niet bang te zijn dat het ooit zal worden bereikt.
@Annemarie: Ook een cursus management zal hier niets aan kunnen veranderen.
Mensen, en dus ook medewerkers blijven eigenaardige wezens. Onderzoeken zoals deze, bevestigen meestal hetzelfde: \'\'het is zoals het is en het kan beter\'\'.
Het enige wat wel zou kunnen werken is de continue ontwikkeling van de mate waarin je in staat bent om geregeld zelfreflectie(wat doe ik, wat is het effect hiervan op mij zelf en op mijn omgeving, hoe kan ik het anders aanpakken, wat heb ik hier voor nodig? etc.) toe te passen. De reguliere medewerkers hebben en krijgen die mogelijkheden vanuit hun omgeving eerder dan managers, teamleiders, leidinggevenden. Van hen wordt verwacht de mate van perfectie al te hebben bereikt.
Dus alles blijft bij het oude zolang de top-laag in de organisatie niet het goede voorbeeld geeft en ook eens openlijk erkent een verkeerde beslissing te hebben genomen.
Het gezegde: \'\'Een goed voorbeeld doet volgen\'\' zal meer toegepast moeten worden.
In Aziatisch landen buigt men dan het hoofd.
Dit zie ik in Nederland nog niet gebeuren.