Top tien meest gevraagde competenties van hoogopgeleiden
4 mei 2012 -
Wereldwijd vragen organisaties steeds vaker naar specifieke competenties, maar lopen daarbij geregeld tegen een gebrek daarvan aan. Hays inventariseerde de vraag naar verschillende competenties en heeft een top tien samengesteld. De top tien wordt aangevoerd door een toenemende vraag naar talenkennis, mensenkennis en teamwork.
De top tien is opgesplitst in zogenaamde ‘zachte’ en ‘harde’ competenties. Hoogopgeleide kandidaten beschikken voornamelijk over onvoldoende zachte (standaard-)competenties. De vraag naar harde, vaak vakgerelateerde, competenties is vooral afhankelijk van de huidige economische omstandigheden en demografische lange termijntrends.
Tekort aan talent
Volgens Robert van Veggel, Managing Director bij Hays, is het tekort aan talent een wereldwijd probleem: "We zijn actief in 32 landen en zien dat de vraag van onze klanten naar professionals met deze competenties groter is dan het aanbod ervan. De kans op een succesvolle internationale carrière is aanzienlijk groter wanneer een professional deze competenties ontwikkelt."
De top tien van meest gevraagde competenties wereldwijd:
Zachte competenties • Talenkennis: Een terugkerend thema in verschillende sectoren en landen is extra talenkennis. In de wereldeconomie is het Engels de voertaal. Veel Nederlanders beheersen deze taal, maar vergeten steeds vaker een derde, net zo belangrijke taal aan te leren, zoals Duits, Frans of Spaans. Tijdens een sollicitatieprocedure kan talenkennis een doorslaggevende competentie zijn.
• Mensenkennis en communicatie: Werkgevers zoeken kandidaten met goede presentatievaardigheden, die efficiënt werken in teamverband en relaties kunnen opbouwen.
• Teammanagement en leiderschap: Op managementniveau is geregeld een gebrek aan leiderschap en teamwork. De oorzaak hiervan kan liggen bij een gebrek aan investeringen in opleidingen en trainingen.
• Organiseren: Wereldwijd is er veel aandacht voor time-management. In de huidige economische omstandigheden zoeken werkgevers mensen die hun dag efficiënt in kunnen delen zodat ze de hoogst mogelijke waarde kunnen toevoegen aan het bedrijf.
Harde competenties
• Finance en budgettering: Een groeiend aantal organisaties zoekt naar talent met kennis van financiën en budgetten. In veel landen is er een tekort aan lokale kandidaten sollicitanten met deze vaardigheden.
• IT: Er is wereldwijd een tekort aan kandidaten met specifieke kennis over JAVA, .NET, en C++.
.
• Duurzaamheid: Dit is een betrekkelijk nieuw, maar een groeiend aandachtsgebied met in het bijzonder een wereldwijde vraag naar kennis over groene energie en bouw.
• Inkoop en onderhandeling: Bedrijven zijn steeds meer gericht op kostenbesparingen. Hiervoor zoeken ze professionals die bezuinigingen kunnen realiseren en de beste deals kunnen sluiten.
• Research & Development (R&D): Grote tekorten aan R&D personeel worden verwacht bij organisaties in technologie, consumentenproducten, en industrie en biowetenschap.
• Gezondheidszorg: Mensen langer leven en de behoefte aan gezondheidszorg groeit. Het tekort aan professionals in de gezondheidssector zal daardoor in de komende twintig tot 50 jaar een bedreiging vormen voor zowel de gezondheidszorg als de wereldeconomie.
Elk onderzoek toont het aan; zonder talenkennis kom je internationaal nergens (terwijl wiskunde een tamelijk overbodig vak is; logisch denken kun je ook met andere vakken leren) Wanneer worden de Nederlandse politici eindelijk wakker en gaan ze begrijpen dat het veel belangrijker is vreemde talen op school te leren dan wiskunde ? Ooit tijdens een sollicitatie de vraag gehoord hoe goed je bent in wiskunde ?
M
|
|
10
-
05
-
2012
|
10
:
46
uur
Die conclusie deel ik niet. Talenkennis is ook belangrijk, maar bij de harde competenties is in alle gevallen wiskunde nodig! Geen financiele kennis zonder wiskunde, IT zonder wiskunde bestaat niet, R&D leunt op wiskunde, inkoop en gezondheidszorg onbewust ook en duurzaamheid evengoed. Natuurlijk zal je je goed moeten kunnen uitdrukken om je punt bij je collega\\\\\\\\\\\\\\\'s en klanten duidelijk te maken. Maar zonder wiskunde heb je in de meeste gevallen helemaal geen punt.
r de wit
|
|
17
-
09
-
2012
|
13
:
30
uur
Ook met alle diploma's op zak (loi cursus?) kan alleen iemand die het in zich heeft zitten uiteindelijk echt leiderschap tonen. Dat leer je niet, dat is aangeboren. Om over de rest maar te zwijgen.
P d Bruin
|
|
14
-
03
-
2014
|
16
:
04
uur
R De Wit, leiderschap is niet aangeboren. Het is net als alle andere competenties een vaardigheid waar je tijd in moet investeren en kunt leren. Je kunt er aanleg voor hebben, maar is zeker geen vereiste om leiderschap te verkrijgen.
Zelf ben ik van mening dat je (ongeacht diploma's of niet) over vaardigheden kunt leren, beschikken en verbeteren die je verder helpen als Manager. Ik ben het eens met standpunten van Kreukels en M.
Een kind leert gemakkelijker dan een senior, dus hoe eerder je begint met leren (danwel talen/wiskunde) des te beter. Maar het moet ook leuk blijven. Maargoed dat is weer een andere topic kan ik ook nog uren over discussieren.