zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument verdwaalt in keurmerkenwoud

4 mei 2012 - In Nederland bestaan ongeveer 100 keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. De gemiddelde Nederlander denkt echter dat het er maar negen zijn. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 consumenten, dat Milieu Centraal heeft laten uitvoeren door TNS NIPO. Consumenten willen wel meer weten over keurmerken. Bij voorkeur krijgen ze deze informatie direct op de winkelvloer of anders via internet.

Een op de vijf Nederlanders zegt expliciet te letten op duurzaamheidskeurmerken. Duurzaamheidskeurmerken spelen dus een rol bij het winkelen. Vier op de tien Nederlanders heeft beduidend meer vertrouwen in een product als er een voor hen bekend keurmerk op staat. Ook is een kwart van de consumenten bereid om meer te betalen voor een product met een duurzaamheidskeurmerk dan een vergelijkbaar product zonder keurmerk. 



Informatie direct bij de hand

Iets minder dan de helft van de Nederlanders (45 procent) stelt prijs op meer informatie over keurmerken. Bij voorkeur hebben ze die informatie direct bij de hand, als ze aan het winkelen zijn. Een applicatie op een smartphone zou hiervoor een handig hulpmiddel zijn.
Milieu Centraal is de enige organisatie in Nederland die informatie geeft over de duurzaamheidskeurmerken en -logo's van alle productgroepen. Naast voeding zijn dat onder andere hout, papier, kleding, elektrische apparaten en cosmetica. Actuele informatie over circa 100 duurzaamheidskeurmerken is te vinden op www.milieucentraal.nl/keurmerken. Bij elk keurmerk staat in hoeverre het aandacht besteedt aan dierenwelzijn, sociale en milieuaspecten. Ook heeft Milieu Centraal op een rij gezet of, in welke mate en door wie controle plaatsvindt. 

Eén uniform keurmerk?

Maar liefst 70 procent van de consumenten is voorstander van een uniform duurzaamheidskeurmerk. Milieu Centraal vindt dit een begrijpelijke, maar praktisch moeilijk te realiseren wens. Zo is twee derde van de op Nederlandse producten gevonden duurzaamheidskeurmerken internationaal en dus niet alleen in Nederland van toepassing. Ook is het moeilijk de verschillende aspecten (milieu, fair trade, dierenwelzijn) met elkaar te vergelijken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager ziet wel iets in keurmerk voor freelance ICT'ers
 Keurmerk voor klanttevredenheid
 MVO steeds minder vrijblijvend
 Bedrijfsleven niet klaar voor opvolger code Tabaksblat
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
24-09-2012
 | 
10:40 uur
Zo'n app zou wel gemakkelijk zijn. Er zijn ook veel mensen die een app gebruiken voor de winkelroute door de supermarkt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10