zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gezinnen vermogend, maar zuinig

1 mei 2012 - Regelmatig wordt gewezen op de grote hypotheekschuld van gezinnen. Nederland is met die schuld (uitgedrukt in procenten van het BBP) zelfs koploper in Europa. Maar dat is niet het hele verhaal. Economen van ABN AMRO wijzen erop dat tegenover deze schuld een nog groter financieel bezit staat. Ook daarmee scoren Nederlandse gezinnen heel hoog.

Het netto-financieel vermogen is ongeveer twee maal zo groot als het BBP. Een dominante rol speelt het Nederlandse pensioenstelsel: de pensioen- en levensverzekeringvoorzieningen zijn naar verhouding de omvangrijkste in Europa. Overigens kunnen gezinnen daar niet vrij over beschikken. Het ‘vrije’ financiële bezit is dan ook flink lager. Mede daarom is het begrijpelijk dat maatregelen worden genomen om de hypotheekschuld te beteugelen. 



Nettovermogen
Naast het financiële vermogen zijn er niet-financiële bezittingen. Het eigenwoningbezit draagt stevig bij aan het totale vermogen van gezinnen. Al met al zijn gezinnen - gemiddeld - heel vermogend: hun totale nettovermogen is méér dan vier maal zo groot als het BBP. ABN AMRO wijst er echter op dat dit vermogen in het voorbije decennium wel licht is afgenomen, waarmee Nederland achterblijft bij enkele andere Europese landen.
Op basis van het nettovermogen van gezinshuishoudens voorzien de ABN AMRO economen geen structurele druk op de consumptieve bestedingen. Dat neemt niet weg dat er nu wél druk is op de consumptie. Zo zullen ombuigings­maatregelen van de overheid het beschikbaar inkomen aantasten. Daarnaast gaat ABN AMRO ervan uit dat de huizenprijzen dit en volgend jaar verder zullen dalen. 

Detaillisten zien het somber in door zuinige consument

De consument laat het afweten en dat voelt de detailhandel in haar omzet. De detaillisten zien de toekomst dan ook somber tegemoet. In het derde kwartaal van 2011 nam het vertrouwen van de ondernemers in de detailhandel een duikvlucht om uiteindelijk op hetzelfde niveau als tijdens de vorige crisis uit te komen. Na de crisis is het niet gelukt dit vertrouwen te herstellen. Meer ondernemers blijven negatief dan positief. Vooral de kleinere bedrijven hebben weinig vertrouwen voor de toekomst. Opvallend verschil is dat de detaillisten in voeding positiever zijn dan de detaillisten in non-food. De duurzame producten, zoals kleding en woonartikelen, ondervinden dan ook meer last van de terughoudende consument dan eerste levensbehoeften als voedingsmiddelen of persoonlijke verzorgingsproducten. Positief zijn de ontwikkelingen bij webwinkels, supermarkten en drogisterijen waar de omzet verder zal groeien in 2012.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement
 Nederland wereldwijd koploper in pensioenkapitaal
 'Europa meest risicovolle beleggingsgebied, maar euro blijft'
 Persoonlijk advies houdt geld in Nederland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10