zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Kwetsbaarste groep zakelijke rijders melkkoe van de overheid'

1 mei 2012 - Werknemers die kilometers vergoed krijgen en zakelijke rijders die weinig privé kilometers rijden met de auto van de zaak betalen de rekening. De inkomsten worden gebruikt om de lage overdrachtsbelasting te financieren. Een onbegrijpelijke koppeling van onderwerpen met onwenselijke effecten.

Werknemers die in een eigen auto zakelijk kilometers rijden en deze declareren, betalen binnenkort meer belasting. Deze werknemers zijn vaak juist de groep die niet in aanmerking komt voor een leaseauto of toch al een lage vergoeding krijgt die de werkelijke kosten van de auto niet dekt. 



Bijtelling
De 250.000 werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25 procent bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Dit kost deze werknemer gemiddeld 3.000 euro netto per jaar. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden. 

Bewust rijden
De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet. Beide bezuinigingsmaatregelen hebben als effect dat er meer zakelijke auto's gereden gaan worden met de volle bijtelling. Door het aanscherpen van de lage bijtellingscategorieën is dit in het gros van de gevallen 25 procent bijtelling. Dit is goed voor de staatskas, maar heeft geen enkel effect in het belonen en stimuleren van zakelijke rijders om minder kilometers te rijden. Dit terwijl de overheid vorig jaar nog tien miljoen euro heeft besteed aan het onderwerp 'Slim Reizen Slim Werken' gericht op het efficiënter inzetten van zakelijk vervoer. 

Huizen versus auto's
De enige conclusie is dat het extra geld om de lage overdrachtsbelasting te financieren gevonden is bij de auto en vervolgens bij de groep zakelijke rijders die nu juist heel bewust met kilometers en kosten omgaat, zo stelt VAVDZ.
VAVDZ kan zich voorstellen dat de 500 km verklaring afgeschaft wordt. Echter, op zijn minst hoort er een maatregel aan vast te zitten die de hoogte van de bijtelling koppelt aan de hoeveelheid privé gereden kilometers.
VAVDZ vindt dat de kilometervergoeding juist omhoog moet, naar bijvoorbeeld 28 cent zoals in 2003. Een hogere kilometervergoeding stimuleert werknemers om in plaats van een auto van de zaak in een eigen auto te gaan rijden. Zelf verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van de auto is op vele gebieden aan te bevelen. Zo wordt er een auto gekozen die beter past bij de persoonlijke situatie en is men beter bewust van kosten van de auto.
De koppeling van de problemen op de huizenmarkt met de portemonnee van de zakelijke rijder is voor VAVDZ onbegrijpelijk. VAVDZ roept werkgevers op om werknemers te compenseren voor het financiële verlies.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sterke stijging in aanvragen voor leaseauto met lage bijtelling
 2012 wordt een financieel zwaar jaar voor de zakelijke rijder
 Zeven procent bijtelling stimuleert niet
 Leaserijder vreest ongelukken door particuliere auto
 
 
reacties
 
rekkertje  |   | 
1-05-2012
 | 
18:49 uur
De 19 cent blijft,maar wordt belast.
voor uitzendkrachten is dat desastreus.
niemand zal nog afstanden willen rijden want men schiet er niets mee op.
belasting om in de file te staan of een auto
moeten kopen om te kunnen gaan werken????
De bedrijven zullen in de toekomst aangewezen zijn op nog meer buitenlandse werknemers.
Dan is het balletje rond
Stefan  |   | 
15-05-2012
 | 
10:00 uur
De afschaffing van de spaarloonregeling werd ook al aangevoerd als noodzakelijk om de verlaagde overdrachtsbelasting te kunnen financieren. Terwijl de huizenmarkt nog steeds op slot zit en relatief weinig woningen worden verkocht, is er blijkbaar toch veel geld nodig om deze verlaagde overdrachtbelasting te kunnen financieren ...........

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10