zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander prefereert merk dat goed doel steunt

1 mei 2012 - Sociale betrokkenheid en het doneren aan goede doelen zijn voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Niet alleen zijn we zelf meer betrokken bij maatschappelijke kwesties, ook worden bedrijven die goede doelen steunen of zich maatschappelijk inzetten meer vertrouwd.

Maatschappelijke betrokkenheid blijkt zelfs een van de belangrijkste aankoopfactoren bij producten van gelijke prijs en kwaliteit geworden (60 procent) en is daarmee belangrijker voor consumenten dan ontwerp of innovatie (24 procent) of merkloyaliteit (vijftien procent). Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijkse Edelman goodpurpose® onderzoek onder 8000 consumenten uit zestien landen. 62 procent van de ondervraagden zou van merk veranderen als een ander gelijkwaardig product een goed doel steunt. Dit was slechts 40 procent in 2010. 



Toenemende verantwoordelijkheid
"We zien dat organisaties steeds meer van hard naar hart zijn gegaan. Het is niet meer de vraag of organisaties in actie komen, maar hoe," aldus Annemieke Kievit, General Manager Edelman Nederland. "Purpose is de vijfde P in de marketingmix geworden en dat is een zeer goede ontwikkeling." 76 procent van de Nederlandse respondenten vindt de toenemende verantwoordelijkheid van bedrijven een goede ontwikkeling. Toch worden de huidige inspanningen van bedrijven op sociaal gebied maar door 22 procent als ‘goed’ of ‘uitstekend’ gekwalificeerd. Dit laat een duidelijk verschil zien tussen de verwachtingen van de consument en de perceptie van de daadwerkelijke aanpak. "De ‘bullshitradar’ van de Nederlanders is nog steeds actief, net als twee jaar geleden. Succes hangt af van de match tussen het gekozen goede doel en het bedrijf. Alleen als het doel past bij het DNA van de organisatie of het product zal de consument hier positief op reageren," aldus Annemieke Kievit. 

Sociale betrokkenheid

Particulier initiatief en de inzet van bedrijven worden steeds belangrijker bij sociale betrokkenheid. Nu de overheid steeds minder geld besteedt aan maatschappelijke kwesties in binnen- en buitenland komen burgers hiervoor in actie. Daarnaast nemen bedrijven hun verantwoordelijkheid door zich te steeds meer te verbinden met maatschappelijke kwesties en goede doelen, bijvoorbeeld door nieuwe producten of diensten te ontwikkelen die helpen maatschappelijke problemen te verkleinen. Als het over belangrijke maatschappelijke onderwerpen gaat, staat het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg bovenaan de lijst (85 procent), gevolgd door toegang tot veilig drinkwater (82 procent), het recht op onderwijs (81 procent) en het helpen bij rampen (81 procent). Deze cijfers liggen allen substantieel hoger dan in 2010.
Ondanks de toename van het particulier initiatief en de inzet van bedrijven, vindt 56 procent nog altijd dat de overheid dé voortrekker is in het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Op de tweede plaats staat ‘iemand zoals ik’ (zeventien procent). Wereldwijd is de toenemende betrokkenheid van individuen en bedrijven een trend die al langer aan de gang is.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Bedrijven moeten welvaart eerlijker verdelen’
 Zinvol werk essentieel voor hoogopgeleide vrouw
 Commissaris heeft steeds meer aandacht maatschappelijke verantwoordelijkheid
 MVO: goed voor de winst
 
 
reacties
 
Janneke  |   | 
1-05-2012
 | 
11:10 uur
He,

Prima artikel voor ons. Ga ik zeker benutten in mijn contacten.
Maris

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10