Effectief benutten social media prioriteit in 2012
26 april 2012 -
Bijna 50 procent van de marketeers noemt het effectief benutten van social media als prioriteit. Maar de mogelijkheid tot dialoog met de klant wordt vooralsnog onderbenut. Dat blijkt uit het negende Marketingtrendonderzoek van Berenschot, dat gisteren gepresenteerd werd tijdens De Marketing Dagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer dan 700 marketeers gaven hun mening.
Samen met 'klant centraal' en 'authenticiteit' vormen social media de toptrends van 2012. Opmerkelijk is dat marketeers social media vooral willen inzetten om hun eigen boodschap te zenden. De mogelijkheid tot dialoog met de klant, die social media juist ook bieden, blijft vooralsnog onderbenut. Vooral marketeers in de industrie zeggen social media te gaan gebruiken vanwege de kostenvoordelen voor het marketingbudget.
Zo'n 35 procent van de marketeers ziet 'klant centraal' als een belangrijke trend. In de financiële sector zegt zelfs bijna 50 procent op deze trend te gaan inzetten. De publieke sector daarentegen scoort zeer laag als het gaat om 'klant centraal': slechts ongeveer 25 procent noemt dit als prioriteit. Bij 'authenticiteit' komt eenzelfde beeld naar voren. Overall staat deze trend op de derde plaats (30 procent van de marketeers acht het een prioriteit), maar bij de marketeers in de publieke sector scoort de trend zeer laag, minder dan 10 procent.
Sociale toptrends
Andere toptrends zijn 'mobile marketing' (26 procent), 'innovatie' (20 procent) en 'accountability' (negentien procent). Marketeers verwachten dat de trends vooral invloed zullen hebben op promotie (63 procent) en productontwikkeling (44 procent). De impact op channel management (34 procent) en prijsbeleid (22 procent) achten zij geringer.
Qua functie zijn de deelnemers aan het Marketingtrendonderzoek gelijkelijk verdeeld over directieniveau (30 procent), marketing- en salesmanagement (30 procent) en meer operationeel niveau (20 procent). Zoals verwacht wordt op directieniveau meer aandacht gegeven aan innovatie en het verdienmodel, en wordt op marketingmanagementniveau en door communicatiespecialisten vooral gekeken naar relevantie.
Langlopend trendonderzoek
Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot is een langlopend trendonderzoek, waarmee de ontwikkelingen van de trends in marketing worden vastgesteld. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren, en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de negende keer in successie georganiseerd. "Juist het volgen van de ontwikkeling van trends over de jaren geeft dit onderzoek zijn unieke waarde," aldus Onno Ponfoort van Berenschot.
Als je social media gebruikt om je boodschap te verspreiden heb je het verkeerd begrepen. Vooral op twitter heeft het weinig nut om elk uur je producten te promoten. Het gaat erom je klant of potentiele klanten naar je toe te trekken met interessante acties. En idd de dialoog, dat is het mooiste aspect nog van social media.