25 april 2012 -
Het merendeel van de werknemers zegt door de crisis een carrièreswitch te overwegen. Dat betekent niet dat ze allemaal op zoek gaan naar een andere werkgever (je kunt immers ook binnen een bedrijf switchen) maar die kans is natuurlijk wel sterk aanwezig.
Hoewel zo’n dynamische arbeidsmarkt ook voordelen voor werkgevers kan hebben, denkt Hugo Stienstra (@hugostienstra) toch dat niet elk bedrijf op een leegloop zit te wachten. Zeker niet van de belangrijkste medewerkers.
Hoe kunt u zorgen dat uw talenten behouden blijven? Stienstra geeft in zijn blog vijf tips, gebaseerd op onderzoek onder werknemers:
1. Zorg voor een goede werksfeer
Uit het onderzoek kwam naar voren dat werksfeer de belangrijkste reden is om voor een bedrijf te kiezen. Voor vrouwen geldt dat nog meer dan voor mannen, maar ook daar staat sfeer bovenaan. Een goede werksfeer creëert u door successen te vieren, borrels te houden, maar ook door een management dat duidelijk en transparant is én dat discriminatie of pestgedrag hard afstraft.
2. Geef goede arbeidsvoorwaarden Hoewel een goed pakket arbeidsvoorwaarden gelukkig niet de belangrijkste drijfveer is voor mensen om ergens te werken, blijft het wel een drijfveer. Dat hoeft niet altijd in de vorm van een hoger salaris; door flexibel om te gaan met het pakket, kunt u ook een hoop winnen. Niet iedereen hoeft bijvoorbeeld een leaseauto. En met extra vakantiedagen kunt u ook een hoop mensen tevreden stellen.
3. Stimuleer work-life-balance
Uit het onderzoek bleek dat een op de acht medewerkers het belangrijk vindt dat hun work-life-balance goed is. Vooral voor vrouwen is het absolute pre als ze flexibele werktijden hebben zodat ze werk en privé beter kunnen combineren. Nu thuiswerken steeds makkelijker is geworden, is er weinig reden om daar geen gehoor aan te geven.
4. Creëer doorgroeimogelijkheden
Zeker nu blijkt dat werknemers graag een carrièreswitch willen maken, is het van belang om intern goede doorgroeimogelijkheden te hebben. Geef medewerkers de kans om opleidingen te volgen (ook buiten hun eigen vakgebied) en maak de carrièrepaden binnen het bedrijf inzichtelijk.
5. Luister!
Bovenstaande vier tips zijn gebaseerd op algemene resultaten. Als u echt wilt weten wat uw medewerker belangrijk vindt, moet u het hem gewoon vragen. Bied daarvoor voldoende ruimte in functionerings- en beoordelingsgesprekken. Pas dan weet u echt wat u moet doen om personeel te binden.
Bron:Werkenvandaag.nl
Job, je slaat de spijker op zijn kop! Gebrek aan aandacht en waardering is, zo blijkt keer op keer uit de onderzoeken, met stip(!) de werkelijke nummer 1 reden achter demotivatie, gebrek aan betrokkenheid en vrijwillig vertrek.
Zij bieden i.t.t. de zogenaamde hygiene-factoren als genoemd onder 2) & 3) in bovenstaand artikel (gekenmerkt door slechts een kortstondig motiverend effect: je bent er immers snel aan gewend en wordt er dus niet dagelijks door gemotiveerd) structureel wél de kans tot het creëren van een positieve onderscheidende werksfeer en daarmee loyaliteit.
Dat laatste bestaat namelijk nog wel, maar is helaas ... niet te koop. Voor sommige managers lastig, maar aan de andere kant: komt dit (kosteloze aspect) even goed uit in deze uitagende tijden :-)
Deze 5 punten zijn terug te brengen tot 2, te weten biedt iemand veiligheid en tijd.
Veiligheid staat dan voor rugdekking met goede arbeidsvoorwaarden.Dus vaste aanstelling en geen flexbanen.Dan kan iemand zich geheel concentreren op zijn werk.
Tijd staat dan voor bedrijfsaandacht voor ontwikkeling van een individu en persoonlijke aandacht vanuit de organisatie.Organisaties moeten daarvoor niet te groot zijn.De kleine Franse wijnboer die samenwerkt met zijn arbeiders en samen met hen eet zie ik als een lichtend voorbeeld.
De persoonlijke aandacht acht ik het allerbelangrijkste. Aandacht en concentratie staan voor liefde voor elkaar en voor het werk. Een goede chef leeft deze dingen voor.
En een goede ouder ook. En daar zie ik als kinderpsycholoog die zijn Hageneesjes thuis bezoekt al veel mis gaan.