Zakenreiziger niet blij met grote verschillen in bagageregels
23 april 2012 -
De sterk uiteenlopende bagageregels die worden gehanteerd door luchtvaartmaatschappijen, leiden tot veel klachten bij zakenreizigers. Vooral het tarief voor extra bagage en overgewicht zorgt vaak voor zeer onaangename financiële verrassingen. Dit concludeert ATPI uit een analyse van haar klachtensysteem. Zo blijkt de wir-war aan bagageregels aanleiding te zijn voor elf procent van alle klachten.
Uit het klachtenonderzoek blijkt bovendien, dat luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde alliantie regels toepassen die zeer sterk kunnen verschillen.
Uiteenlopende tarieven
Het ATPI-onderzoek bracht onder meer aan het licht dat voor een extra stuk bagage bij de ene maatschappij 100 euro moet worden betaald, terwijl bij een partnermaatschappij maar liefst 1100 euro moet worden neergeteld. De eerste maatschappij (KLM) rekent de overbagage per stuk, de andere (Malaysia Airlines) hanteert per kilo een procent van het first class tarief. Een ander willekeurig voorbeeld: een passagier die zijn fiets als bagage meeneemt naar de Verenigde Staten, betaalt daarvoor bij de KLM 50 euro. Terwijl Delta Airlines, partnermaatschappij in de Skyteam alliantie, op de terugweg 100 dollar (ruim 70 euro) rekent.
Klachten van luchtreizigers
De top drie van klachten door passagiers ziet er in het ATPI-onderzoek als volgt uit:
1. Annuleringen, vertragingen en overboekingen (57 procent)
2. Onduidelijke en uiteenlopende bagageregels en -tarieven (elf procent)
3. Problemen bij het inchecken (zes procent), zoals lange wachtrijen, niet werkende online check-in en defecte check-in automaten.