zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectief leiderschap verhoogt waarde bedrijven

18 april 2012 - De kracht van het leiderschap is van invloed op de aandelenkoers van een onderneming. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte - The Leadership Premium - naar de invloed van marktpercepties van leiders. Naar aanleiding van een internationaal onderzoek stelt Deloitte dat de kwaliteit van het topmanagement directe en meetbare gevolgen heeft voor de oordeelsvorming van analisten.

De kernwaarden en persoonlijke kwaliteiten zoals eerlijkheid en integriteit van een leider hebben een directe, meetbare invloed op de beoordeling van analisten of een onderneming succesvol is en of zij dit in de toekomst ook blijft. 



Meetbaar leiderschap
"Dit onderzoek laat een kwantitatieve indicator zien die meetbaar maakt welke invloed leiderschap heeft op prestaties en marktwaarde," aldus Ronald Meijers, talent partner van Deloitte en expert op het gebied van leiderschap. "We hebben leiderschap meetbaar gemaakt en laten met dit onderzoek zien dat leiderschap volgens de analisten wezenlijk invloed uitoefent op de aandelenkoers van een onderneming op de lange termijn. Wij gaan er vanuit dat deze nieuwe inzichten leiden tot een onweerlegbare, krachtige visie op effectief leiderschap." Uit het rapport blijkt dat analisten die van mening waren dat de kwaliteit van het leiderschap invloed heeft op de toegekende waarderingen, een bonus toekenden van 15,7 procent voor zeer effectief leiderschap. In het tegenovergestelde geval werd een malus van 19,8 procent toebedeeld. Het verschil tussen de waarde van goed en minder goed geleide ondernemingen kan dus meer dan 35,5 procent zijn. 

Drie kerncomponenten

Het rapport laat de drie kerncomponenten zien die analisten gebruiken bij de beoordeling van de kracht van leiderschap van een onderneming:
• Heldere koers – bestaat een duidelijke visie over wat de organisatie wil bereiken?
• Succesvolle uitvoering – kunnen doelstellingen aantoonbaar worden gerealiseerd?
• Innovatieve cultuur – bestaat een voedingsbodem voor ideeën?
Daarnaast kijken analisten naar twee kenmerken die deze kerncomponenten ondersteunen: effectieve corporate governance – met name onafhankelijke besluitvorming- en persoonlijke eigenschappen van het leiderschapsteam, met name morele moed en bescheidenheid. 

Inspirerende visie
Om op lange termijn succesvol te kunnen zijn, moet een organisatie een duidelijke en inspirerende visie hebben over waar zij naar toe wil en welke hulpmiddelen, competenties en slagkracht zij hiervoor nodig hebben," vervolgt Meijers. "Daarnaast heeft de organisatie een cultuur nodig waarbinnen nieuwe ideeën worden gestimuleerd en waar sprake is van een sterke mate van verbondenheid en doelgerichtheid. Deze voorwaarden voor succes nemen effectieve leiders mee in hun leiderschap en worden vervolgens herkend door analisten."
Het volledige rapport hier te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiders (m/v) van de toekomst gezocht
 Zes psychologische kenmerken van een goed leider
 Leiding geven: van sturen naar inspireren en motiveren
 Investeren in leiderschap cruciaal voor groei
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10