Werknemer wil contact, respect en delen in de winst
17 april 2012 -
Terwijl werknemers steeds meer waarde hechten aan sociale binding op de werkvloer, merken zij dat de saamhorigheid binnen organisaties juist afneemt. Tevens geven medewerkers aan steeds langer te willen werken voor een organisatie: in 2003 wilde nog slechts 44 procent lang blijven, maar inmiddels is dat bijna driekwart, een stijging van 31 procent. Ook zijn werknemers minder trots op hun werk en willen ze meer respect.
Dit zijn enkele opvallende conclusies van tien jaar onderzoek naar goed werkgeverschap in Nederland door Great Place To Work.
Waardering en erkenning
Opvallend is de waardering van werknemers voor de bijdrage van hun organisatie aan de gemeenschap. Dat geeft hen een goed gevoel, onderschrijft 76 procent tegenwoordig. In 2003 was dat nog 65 procent. Naast een flink aantal uitkomsten van het onderzoek dat al tien jaar stabiel is, is er ook een aantal trends met een dalende waardering van werknemers zichtbaar. Vooral ten aanzien van het respect dat zij ervaren van hun werkgever en leidinggevenden. Werknemers ervaren een geleidelijke daling van hun erkenning, invloed en betrokkenheid bij beslissingen op de werkvloer. Ook de beoordeling van de faciliteiten die hun werk ondersteunen loopt geleidelijk terug. De stelling ‘Ik krijg alle mogelijkheden en middelen aangeboden om mijn werk goed te doen’, werd in 2003 bijvoorbeeld nog door 81 procent positief beantwoord, in 2012 is dit gedaald naar 70 procent. Ondanks alle ontwikkelingen op het gebied van werk–privébalans hebben medewerkers de afgelopen tien jaar geen grote verbeteringen op dit gebied ervaren, anno nu ervaart 60 procent hier de voordelen van. Slechts 42 procent van de medewerkers heeft in 2012 het gevoel dat ze eerlijk delen in de gerealiseerde winst. 59 procent van de medewerkers vindt dat het management zijn verwachtingen duidelijk kenbaar maakt (schommelt door de jaren heen rond de 60 procent). Dit jaar vindt maar 55 procent van de medewerkers dat het management goed werk verricht inzake het coördineren van mensen en het verdelen van de taken. De waardering die het management toont voor goede prestaties en extra inzet is nu op een van de laagste punten ooit: 59 procent.
Beste Werkgevers
Microsoft scoorde in de groep van grote en multinationale ondernemingen het hoogst, gevolgd door farmaceut Amgen en eBay/Marktplaats/PayPal werd derde. In de categorie middelgrote ondernemingen kwam IT bedrijf Incentro als nummer één uit het onderzoek. Nummer twee en drie in deze categorie zijn respectievelijk Management Development specialist ORMIT en adviesbureau Van Harte & Lingsma. In de categorie kleine organisaties (twintig tot 50 medewerkers) bezet Novamedia de toppositie, gevolgd door IT bedrijf Cohesion en ondernemerscollectief BMD Advies centraal. In totaal deden er dit jaar 105 bedrijven mee waarvan 46 bedrijven de lijst van Beste Werkgevers haalden.
Erik van Riet, directeur GPTW Nederland: ″De bedrijven die op de lijst van Beste Werkgevers staan hebben werkomgevingen ontwikkeld die als voorbeeld gelden voor organisaties in heel Nederland. Dag in dag uit bieden ze hun werknemers een werkkring waar vertrouwen, trots en plezier centraal staan. Alle 46 bedrijven die de lijst gehaald hebben mogen enorm trots zijn op dit bijzondere resultaat.″ Voor de bedrijven die de lijst niet gehaald hebben is er werk aan de winkel. Opvallend is dat dit jaar het vertrouwen bij de Beste Werkgevers weer een stijgende lijn laat zien. Als u de Top Vijf Beste werkgevers afzet tegen de groep die de lijst niet hebben gehaald, ziet u dat er gemiddeld een gat van achttien procent tussen deze groepen zit.
Over het onderzoek Great Place to Work (GPTW) is een organisatie die wereldwijd onderzoek doet naar goed werkgeverschap en tevredenheid onder werknemers. Aan het onderzoek in Nederland deden dit jaar ongeveer 15.000 respondenten mee. Na tien jaarlijkse onderzoeken is in Nederland een database ontstaan met antwoorden op 58 vaste stellingen waarmee de waardering van geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap wordt gemeten.
Ons bedrijf staat nu ook in ''Great Place to Work'' Helaas is er weel een groot verschil tussen de werkvloer en de staf. Als je hier alleen de werkvloer zou nemen, dan scoren we ver onder het gemiddelde.
Zou zo'n enorme daling in waardering en tevredenheid met crisis te maken hebben? In de tijd van crisis moeten de werknemers genoegen nemen met minder. Bij vele bedrijven is het zo, heb ik het idee.. tenzij je een veelgevraagde techneut bent.