11 april 2012 -
De OPTA krijgt nog regelmatig klachten van ondernemers die ongewild een contract bij een andere telefoonprovider hebben afgesloten. De ondernemer wordt benaderd en dacht een vernieuwd product van zijn huidige provider af te nemen. Ondertussen heeft men niet in de gaten dat men een antwoordkaart van een andere provider heeft ondertekend zo meldt de Volkskrant.
In de Tweede Kamer heeft Minister Maxime Verhagen van Economische zaken vandaag schriftelijke vragen beantwoord van het CDA. Verhagen merkt op dat het aantal klachten zelfs is toegenomen. De ondernemers voelen zich misleid door de wervingstechniek van de providers. Eind vorig jaar waarschuwde de OPTA al voor deze wervingstechnieken waarmee de providers nieuwe klanten benaderen.
Boete
Minister Verhagen laat weten dat de providers die het idee hebben dat hun klant zonder duidelijke instemming is overgestapt verhaal kunnen halen bij de nieuwe provider. Als deze nieuwe provider geen goedkeuring van de klant kan overleggen kunnen zij een boete krijgen. een boete wordt opgelegd indien men niet meewerkt. Ook laat de minister weten deze klachten goed in de gaten te houden.
Bron:Volkskrant
Goed dat de Tweede Kamer ingelicht is over deze zaak. Erg belangrijk om goed te luisteren naar wat de providers zeggen dus. Vind het sowieso niet een goede manier van nieuwe klanten werven.
Schandalig dat bedrijven zo omgaan met consumenten om geld te verdienen. Toch vind ik dat het nog steeds teveel voorkomt en dat er niet goed ingegrepen wordt. Het lijkt mij vrij makkelijk om hier iets aan te doen. Het lijkt wel alsof de overheid stiekem achter de rug om van de consument hier ook geld mee verdient.