10 april 2012 -
Zaterdag 7 april was om 16.30 uur de eerste uitzending van Baan in 1 Dag te zien op RTL5. In dit tv-programma gaan werkzoekenden in gesprek met drie potentiële werkgevers. Tijdens dit proces worden ze ondersteund door professionele coaches, die ook aan de kijker thuis de nodige sollicitatietips geven.
Jan-Peter Cruiming is een van deze professionals. Hij richtte de Nationale Vacaturebank op, verkocht het en heeft nu Jobbird.com in de markt gezet. Ook een vacaturebank, maar dan eentje waarbij hij zijn originele ideeën weer nieuw leven in blaast. Zijn ambitie is een transparante arbeidsmarkt, met als doel werkgever en werknemer blij te maken met elkaar.
Inspirerend
"Het concept van Baan in 1 Dag is heel simpel: je brengt werknemers en werkgevers letterlijk bij elkaar. In deze tijden van crisis is het heel inspirerend om te zien dat dit gewoon nog mogelijk is. Aan het einde van een uitzending zijn beide partijen als het goed is tevreden en dan ben ik dat ook," vertelt Cruiming. Zijn eigen ervaring als ondernemer en zijn feeling met de branche deelt hij graag. "Ik geef sollicitatietips van het CV tot het sollicitatiegesprek zelf en ik hoop dat mensen daar verder mee komen. Het helpt om een frisse blik van buitenaf te krijgen. Ook als kijker heb je daar iets aan."
Positief signaal
De interesse voor Baan in 1 Dag is groot. Doordat de crisis de werkloosheid doet stijgen en de economische vooruitzichten niet positief zijn, stromen aanmeldingen voor het programma binnen. Werkzoekenden reageren vooral in de hoop een nieuwe baan te vinden. Aandacht voor de arbeidsmarkt en werkzoekenden lijkt een positief signaal af te geven.