4 april 2012 -
Managers hebben moeite met het vinden van strategische antwoorden op de uitdagingen van de wereld van morgen. Dit blijkt uit het jaarlijkse Strategy Trends onderzoek dat Berenschot sinds 2006 uitvoert onder de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Deze huidige marktonzekerheid vraagt organisaties juist om strategische opties achter de hand te houden, maar dat gebeurt veel te weinig.
Dat concludeert adviseur Paul Pietersma in de nieuwe Berenschot publicatie ‘Het Groot Strategieboek’. Het openhouden van meerdere opties blijkt uit het onderzoek het lastigst. Het implementeren van de gekozen strategieën blijft daardoor te vaak hangen in intenties. Dit heeft Berenschot ertoe aangezet om op basis van trends, inzichten en praktijkervaringen van de afgelopen tien jaar in ‘Het Groot Strategieboek’ een fundamenteel nieuw en doorontwikkeld strategie- en implementatieproces te beschrijven.
Strategische dialoog
Organisaties zijn tegenwoordig genoodzaakt om in dialoog te gaan met hun omgeving en eigen organisatie. Daarom is het van belang dat een strategieproces meer opties openhoudt om flexibeler te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. "Een strategieproces is niet een proces dat statisch eenmaal per jaar de rite doorloopt," licht Pietersma toe. "Het is een continu proces dat direct bijschakelt daar waar dat nodig is." Authenticiteit, interactie en slagvaardigheid zijn hierbij sleutelbegrippen.