2 april 2012 -
Hoewel de ICT-sector bekend staat om het aanbieden van technologische innovaties ziet u bij Cloud Computing een ander scenario. De sector toont zich hierin kritisch. Ruim 30 procent zegt helemaal niets in de Cloud te zien en biedt klanten deze oplossingen dan ook niet aan. Daarnaast geeft 40 procent aan liever niet in de Cloud te willen, tenzij het een beter alternatief is voor andere oplossingen.
Zo blijkt uit een steekproef gehouden door Heliview in opdracht van ABN AMRO. De resultaten zijn verwerkt in het sectorrapport ‘Groeistuipen van Cloud Computing’.
Klinkende vooruitzichten sieren de ICT-sector
Bijna 80 procent ziet de omzet in de komende twee jaar stijgen. Van die groep ziet zelfs 30 procent een toename van meer dan tien procent. Bedrijven die Cloud-diensten & producten aanbieden, laten daarnaast licht betere resultaten zien dan hun collega’s die de Cloud vooralsnog links laten liggen. Het optimisme is dus het grootst bij organisaties die zich bezig houden met Cloud Computing. Van hen verwacht 82 procent een toename van de omzet in de komende jaren, in tegenstelling tot 76 procent van collega’s die nog niets doen met de Cloud. Cloud computing stuwt de verwachtingen dus omhoog. Waarom houden ICT-aanbieders zich dan niet massaal met de Cloud bezig?
Geen targets, maar langetermijnrelatie De ICT-sector baseert traditioneel haar businessmodel op inkomsten uit licenties en ‘uurtje-factuurtje’. "Bij Cloud-oplossingen gaat het om inkomsten uit gebruik," legt Menno van Leeuwen, sector banker TMT, uit. "ICT aanbieders moeten een commerciële, financiële en culturele omslag maken. Niet langer meer een focus op verkooptargets, maar juist op langetermijnrelaties met opdrachtgevers. Daar hebben ze het lastig mee. Vandaar dat de stap richting Cloud Computing niet zo snel gezet wordt." Komt nog bij dat het aanbieden van Cloud-diensten vraagt om de nodige investeringen, terwijl gemiddeld genomen de omzet van de huidige producten en diensten nog niet onder druk staat. "Bovendien twijfelt de markt ook nog over het gebruik van de Cloud, waardoor de klantvraag niet als een enorme druk wordt gezien," licht Van Leeuwen toe.
Argumenten voor de Cloud
Ondanks de terughoudendheid hebben de huidige Cloud-aanbieders met gefundeerde redenen gekozen voor de Cloud. Doorslaggevende argumenten zijn: klanten kunnen zo hardware-, plaats- en tijdonafhankelijk werken, klanten vragen erom en dankzij de Cloud kunt u een langdurige klantrelatie opbouwen. De laatste reden wordt gezien als een van de belangrijkste groeifactoren. Cloud-oplossingen kennen namelijk een hoge uitstapdrempel. Voor klanten is het vaak lastig om over te stappen naar een andere Cloud-provider. Opnieuw kiezen voor een traditionele oplossing is te duur. De transitie naar Cloud is dus lastig, maar loont.