2 april 2012 -
Als u zich verantwoordelijk voelt voor uw werk is dat een goede eigenschap. Maar 'te' veel verantwoordelijkheidsgevoel kan u ziek maken. Het is heel goed als een medewerker verantwoordelijkheid draagt over taken die vanuit de functie verwacht worden. Dat verhoogt de betrokkenheid en productiviteit. Maar hoe ver moet die verantwoordelijkheid gaan?
Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl gaat op dit vraagstuk in.
Bijvoorbeeld: omdat u meer taken hebt gekregen, moet u langer doorwerken om het werk tijdig af te krijgen. U bent moe en komt niet meer aan uzelf toe, maar u vindt uw werk belangrijker dan uw rust. Het werk gaat steeds meer tijd vragen en u gaat daar in mee, want u snapt ook wel dat er anders een groot probleem op het werk ontstaat.
Of: u pakt als manager de taken die blijven liggen door verzuim op de afdeling zelf op, omdat het werk door moet gaan en u uw medewerkers niet nog meer wilt belasten. U weet niet hoe u de afdeling draaiende moet houden en gaat daarom maar zelf aan de slag.
Afstand nemen
Als verantwoordelijk ‘te groot ‘wordt, vertroebelt uw beeld en wordt de situatie een persoonlijke probleem. U ziet niet meer dat er grenzen zijn en dat er nog een verantwoordelijkheid vanuit de organisatie is. Op dat moment is het nodig om afstand van de situatie te nemen. Dat geeft overzicht en helderheid en zorgt dat u weer realistisch naar zaken kunt kijken. U moet terug naar die realiteit om goed te kunnen blijven functioneren. Bij onvoldoende afstand spelen emoties op, waardoor uw beeld vertroebelt en u minder mogelijkheden ziet. Soms is letterlijke en figuurlijke afstand nodig om uit de situatie te stappen en om er reëel naar te kunnen kijken.
Tips
• Stelt u zich voor dat u vanuit de lucht naar uzelf kijkt (de zogenaamde helikopterview). Door de afstand kunt u overzicht krijgen over de situatie, kun u de grote lijnen zien en de vervolgstappen bepalen.
• Analyseer vanuit deze positie de situatie. Kijk kritisch naar uzelf.
Kijk naar de verantwoordelijkheid die u hebt en die u zelf ervaart. Wat zijn uw gedragingen en houding en de gevolgen daarvan. (Soms helpt het om te doen alsof u naar een collega kijkt.) Wat is uw positie en uw verantwoordelijkheid? Wat zijn verwachtingen en bevoegdheden vanuit uw functie? Schrijf de opmerkingen, voor –en nadelen op van wat u doet.
• Wat zou u zelf willen adviseren in deze situatie? Hoe lost u de situatie op? Is de verantwoordelijkheid die u voelt reëel? Wat wilt u anders zien of veranderen?
Schrijf op hoe u deze adviezen in praktijk kunt brengen.
Teveel werk op je bord is natuurlijk niet goed. Tóch blijkt dat wanneer werk over minder mensen wordt verdeeld medewerkers zich verantwoordelijker gedragen.