28 maart 2012 -
De werknemer moet recht krijgen op arbodienstverlening. Deze oproep doet Boaborea aan staatssecretaris De Krom. "Met het verdwijnen van het verplichte arbeidsomstandighedenspreekuur is voor de werknemer het recht op arbodienstverlening verdwenen," aldus Kick van der Pol, voorzitter van Boaborea.
Een werknemer is nu afhankelijk van wat een werkgever hierover afspreekt met een arbodienst of andere dienstverlener. "Een vijfde van de werknemers heeft nu geen toegang tot een bedrijfsarts als hij dat zou willen." De Zembla-uitzending 'de verzuimpolitie' is een voorbeeld van wat hier de gevolgen van kunnen zijn. Als een werknemer verzuimt, is goede communicatie tussen werkgever, werknemer, bedrijfsarts en andere professionals van belang. Privacy moet gewaarborgd zijn. Casemanagement kan dan een prima werkwijze zijn.
Casemanagement
Er zijn verschillende concepten van preventie en verzuimbegeleiding waar casemanagement een onderdeel van uitmaakt. Zolang de privacy van de werknemer, conform wet- en regelgeving, is geregeld in deze concepten, is dat een prima werkwijze, vergelijkbaar met de huisarts of tandarts. In geval van verzuim zijn werkgever en werknemer aan zet om ervoor te zorgen dat het werk zo snel en verantwoord mogelijk weer kan worden hervat. Opdrachtgevers doen er goed aan enkel met gecertificeerde dienstverleners, die zich gegarandeerd conform de privacybepalingen gedragen, zaken te doen.
Hoe is het toch kunnen gebeuren dat er naast de huisarts en het woord van de werknemer een instantie is ontstaan in de vorm van een arbodienstverlener die moet controleren of de werknemer echt wel ziek is???
Hoe komt het dat werknemer en werkgever elkaar niet meer vertrouwen? Is dit niet de basis om terug naar te gaan dan te grijpen naar ''gecertificeerde dienstverleners, die zich gegarandeerd conform de privacybepalingen gedragen, zaken te doen.'' en te schermen met een Zembla uitzending die een eenzijdige werkelijkheid laat zien. Dit bedrijf is een zeer kleine speler die enorm aan het groeien is op deze enorme markt ten koste van de andere arbo bedrijven.
Vertrouwen is de sleutel, inspiratie de versnelling en leiderschap de oplossing! Dat moet terug en dan heeft de organisatie weinig tot geen verzuim.
En vervolgens is de werknemer niet “ziek” in de zin van griep of gebroken been, maar “er ziek van”.
Dan is het mooi dat de werknemer zijn verhaal kwijt kan bij een arbodienst, huisarts of andere dienstverlener. Ik vraag mij wel eens af in hoeverre de werknemer daar het achterste van zijn tong laat zien als hij/zij in de veronderstelling is dat een arbodienstverlener ingehuurd is door zijn werkgever met als doel de werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.
Wat dit systeem laat liggen is persoonlijk contact tussen de werknemer en de werkgever.
Ik ben het met Leon Brinkers eens, vertrouwen is de sleutel, maar hoe dat vertrouwen (weer) op te bouwen. Het contact bij een derde leggen kan even ruimte geven, maar uiteindelijk gaat het toch om de relatie werknemer/werkgever. Zij weten als geen ander wat de grondslag is van de situatie, al is dat inzicht niet altijd paraat.
Een gespreksbegeleider als een mediator kan helpen duidelijk te krijgen wat de belangen van beide zijn zodanig dat de relatie hersteld wordt en er weer aan de toekomst gebouwd kan worden.