zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verzekeraars kunnen slag maken door in te spelen op klantverwachtingen

28 maart 2012 - Een combinatie van veranderende klantverwachtingen, verder voortschrijdende technologie en andere communicatiemogelijkheden zorgen ervoor dat de verzekeringsindustrie te maken heeft met een veeleisende klant. In vergelijking met andere industrieën kan de verzekeringsindustrie op het gebied van service en de waardering van vaste klanten nog verbeterslagen maken.

Dit blijkt uit de Global Consumer Insurance Survey 2012 van Ernst & Young. Dit internationale verzekeringsonderzoek is uitgevoerd onder 24.000 verzekeringsklanten in 23 landen. 



Klantgroepen
Jan Niewold, Sectorleider Verzekeringen: "De klantverwachtingen veranderen, zodoende moeten verzekeraars hierop blijven anticiperen. Ook de verschillen binnen de diverse klantgroepen (zoals jongeren, ouderen, zzp-ers) zijn aspecten waarop de verzekeraar zich zal moeten aanpassen. Uit het onderzoek blijkt verder dat op het gebied van informatie en service veel verbeteringen mogelijk zijn zoals: het hebben van één contactpersoon, online dienstverlening en eenvoudige, transparante communicatie over productinformatie en productrendement." De Nederlandse consument geeft zijn verzekeraar gemiddeld een 7,1. Van de andere Europese landen scoren enkel het Verenigd Koninkrijk (7,3) en Duitsland (7,2) hoger. Tevreden klanten zijn echter geen loyale klanten, dit blijkt uit de loyaliteitsscore, de Net Promotor Score (NPS), van -12,0 procent. 

Persoonlijk contact is cruciaal

Nederlandse klanten die een nieuwe levensverzekering willen afsluiten zoeken via vergelijkingssites (48 procent), websites van verzekeraars (32 procent), intermediairs (42 procent) of vernemen dit via mond-op-mond reclame (30 procent). John Scholten, leider Customer Relationship Management bij Ernst & Young: "Verzekeraars kunnen klantloyaliteit en mond-op-mond reclame verbeteren door proactieve participatie op social media platforms, bijvoorbeeld met web care teams. In de ogen van de klant is persoonlijk contact van groot belang. Intermediairs spelen een belangrijke rol bij de verkoop van complexe producten zoals levensverzekeringen en pensioenen. Ook verzekeraars moeten daarin de samenwerking met de klant opzoeken. Door producten samen met de klant te evalueren of zelfs te ontwikkelen kan de verzekeraar nieuwe, succesvolle verzekeringen ontwikkelen."
79 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij de komende vijf jaar niet van levensverzekeraar zullen veranderen. Dit hangt samen met de kwaliteit van het contact met de verzekeraar. Een goed contact met de klant, ofwel het luisteren naar de klant en zijn behoeften kennen en begrijpen vindt de klant van groot belang. 

Prijs en reputatie belangrijkst in aankoopbeslissing

Bij schadeverzekeringen zijn prijs (53 procent) en reputatie (38 procent) het belangrijkst in de aankoopbeslissing. In vergelijking met andere Europese landen kijkt de Nederlandse klant minder naar financiële stabiliteit en de vertrouwenswaarde van het merk. De belangrijkste reden om te wisselen van verzekering/verzekeraar is een betere prijs (49 procent) of een beter product (26 procent). Agressieve verkoop van schadeverzekeringen werkt contraproductief. De verzekeraar kan zich hier onderscheiden door gemak en servicevoordelen in de praktijk te bewijzen, waardoor een natuurlijke koopbehoefte ontstaat. 

Retentie verdient meer aandacht

Niewold: "Binnen de levensverzekeringen ervaart de Nederlandse klant (veertien procent) ten opzichte van andere Europese landen weinig inspanningen om hem als klant te behouden. Inspelen op de verschillende levensfases van de klant is hierbij van belang. Binnen de schadeverzekeringen zijn de Nederlanders ten opzichte van de andere onderzochte landen het meest loyaal." Op de vraag of men de komende vijf jaar van schadeverzekeraar gaat veranderen blijkt dat slechts twee procent van de ondervraagde personen dit van plan is. Niewold concludeert: "De snel veranderende klantverwachtingen vragen om een passende reactie van de verzekeraars om de connectie met de klant te maken en te behouden."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Reguliere zorgpolis verliest terrein
 2011 duurste jaar ooit voor verzekeraars
 Rabobank en Interpolis winnaars VertrouwensAward 2011
 Social media voor financiële dienstverleners: wees niet te voorzichtig
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
9-10-2012
 | 
14:53 uur
Vooral in de recessie kijken mensen naar de prijs. Ik denk dat de bedrijven meer aandacht moet besteden om de klant tevreden te houden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10