‘CEO’s van morgen’ zetten zich in voor scholing van kinderen
28 maart 2012 -
Topmanagers die op de ‘Goudhaantjes’ lijst van het blad Management Team (MT) staan, zetten zich in om scholing van kinderen in ontwikkelingslanden mogelijk te maken via het One Million Snowflakes initiatief. MT publiceert jaarlijks een lijst van 100 topmanagers die rond de 40 zijn, nu al een glanzende carrière hebben en in of net onder de raad van bestuur zitten.
Een aantal van deze ‘Goudhaantjes’ steunt het One Million Snowflakes initiatief op twee manieren: Door mee te werken aan een e-book en door deel te nemen aan het One Million Snowflakes event op 26 april aanstaande. Twaalf ‘Goudhaantjes’ werken mee aan een e-book over ‘Snowball Leadership’, een nieuwe vorm van leiderschap. De gedachte achter dit nieuwe type leiderschap is dat er meer potentieel uit mensen en organisaties kan worden gehaald door nadrukkelijker in te spelen op de behoefte van medewerkers om betekenis te geven aan het werk dat ze doen. De ‘Goudhaantjes’ hebben in een interview hun kijk gegeven op deze vorm van leiderschap. Deze interviews zijn gefilmd en worden verwerkt in het e-book dat ter beschikking wordt gesteld aan alle deelnemers aan het 1ste One Million Snowflakes event. Bij dit event, waarvan de opbrengsten naar scholingsprojecten van stichting Save the Children gaan, zullen ook diverse ‘Goudhaantjes’ aanwezig zijn als deelnemer.
Goudhaantjes worden sneeuwvlokken
Een van de ‘Goudhaantjes’ die het One Million Snowflakes initiatief op beide manier steunt, is Frits Scholte, directeur van Manpower Nederland. Scholte: ‘Volgens een aantal maatschappelijke normen doen we het goed en hebben we impact. Jong en toch al een aardige positie. Maar impact is relatief. Als individuele goudhanen hebben we impact in onze maatschappelijke positie. Maar stel je voor wat een impact we hebben als collectief! Impact die we kunnen aanwenden om bij te dragen aan ‘a movement of meaning’. Een term die ik één op één overneem van het initiatief One Million Snowflakes. Ik ben erg geïnspireerd door dit initiatief om bestaande kennis bij elkaar te brengen om zo nieuwe kennis (scholing van kinderen) mogelijk te maken’. Frits Scholte heeft met deze woorden zijn mede ‘Goudhaantjes’ opgeroepen om ook naar het One Million Snowflakes initiatief te komen.
Een andere ‘Goudhaan’ die bij het event aanwezig zal zijn, is Maarten Edixhoven, bestuursvoorzitter van Zwitserleven. Maarten: ‘Het thema raakt de goede toon bij het geloven in leiderschap door medewerkers in hun kracht te zetten, vanuit inspiratie te werken. Bij Zwitserleven zijn we ook met diverse initiatieven op dit terrein bezig.’
Over One Million Snowflakes
One Million Snowflakes is een initiatief van ‘professionals met een hart’ die geloven in een betere wereld en die ervoor hebben gekozen om die wereld te realiseren. Dit doen ze door samen waarde te creëren die wordt ingezet om scholing van kinderen in ontwikkelingslanden mogelijk te maken. Dit vanuit de gedachte: één sneeuwvlok maakt weinig impact, maar 1.000.000 sneeuwvlokken kunnen samen de wereld veranderen.