Communicatiemanager steeds vaker meewerkend voorman
27 maart 2012 -
Het jaar 2012 is goed gestart wat betreft vacatureaanbod op het gebied van marketing en communicatie. Januari 2012 heeft veertien procent meer vacatures dan december 2011, februari kent zelfs 25 procent meer vacatures dan januari 2012. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ligt februari 2012 zelfs iets hoger dan februari 2011 (een procent).
Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en Ontwikkelingen op de Arbeidsmarkt voor Marketing en Communicatie’ van Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht. Bemoedigend, want 2011 was een lastig jaar voor het vakgebied Marketing en Communicatie. In 2011 liet het aanbod aan marketing en communicatievacatures een marginale groei zien van 0,5 procent ten opzichte van 2010. Marketingvacatures groeiden met zeven procent en marketingcommunicatievacatures krompen met -negen procent. Communicatievacatures daalden in 2011 met -elf procent, vooral als gevolg van een daling van het aantal vacatures voor uitvoerende rollen als communicatieadviseur of -medewerker. De communicatiemanager anno nu heeft steeds minder uitvoerende ondersteuning tot zijn of haar beschikking en valt - noodgedwongen - terug in de rol van meewerkend voorman.
Verdoold: "Het is opvallend dat de daling in vacatures met name uitvoerende functies betreft. Het aantal vacatures voor managementrollen blijft wel op niveau. Dit impliceert een uitholling van de managementrol, de communicatiemanager zakt wat terug richting uitvoering. Tegelijkertijd horen we in de markt dat ook salarissen van het communicatiemanagement onder druk staan. Een aantal zelfstandigen is bereid tegen een lager salaris aan de slag te gaan bij gebrek aan freelance opdrachten, en dat heeft zijn effect op de beloning."
Social media aanpak in de knel
Dat de communicatiemanager vaker zelf voor de uitvoering staat, heeft ongetwijfeld ook effect op de social media aanpak van organisaties. In recent onderzoek van Yacht geven organisaties aan capaciteit (47 procent) en kennis (44 procent) te missen om social media te integreren in hun communicatiestrategie. Michel Verdoold: "Het opzetten van social media activiteiten kost tijd en inspanning en het is van belang kennis van de verschillende social media op te bouwen. Communicatiemanagers die hun handen vol hebben aan de uitvoering, zullen het lastig vinden om deze kennis en capaciteit vrij te spelen. Het gevaar bestaat dat ze een niet meer in te lopen achterstand opbouwen op het gebied van social media."
Behoefte aan marketeers toegenomen
De behoefte aan marketeers is toegenomen, terwijl andere vakgebieden fors krimpen. Verdoold: "Dit is een bekend beeld. In mindere economische tijden zie je vaak dat de behoefte aan marktinformatie en de interpretatie daarvan stijgt, terwijl de vraag naar interne communicatiespecialisten onder druk komt te staan."
De cijfers per branche tonen opnieuw aan dat de vraag naar marketing- en communicatiespecialisten bij de overheid daalt (-negentien procent), terwijl de vraag naar deze specialisten in de Industrie juist fors stijgt met elf procent.