Nederlandse werknemers kennen hun organisatie het beste
20 maart 2012 -
Bijna 50 procent van de Nederlandse werknemers zegt goed op de hoogte te zijn van de organisatiedoelen en -strategie die de organisatie waar zij werkzaam voor zijn voor dit jaar gesteld hebben. Dit blijkt uit een poll van StepStone, waar 8.000 Europese werknemers aan hebben deelgenomen.
Uit de poll blijkt dat het grootste deel van de Europese werknemers geen goed beeld heeft van de organisatieplannen voor het komende jaar. Voor slechts 41 procent van de werknemers zijn de doelen en strategie duidelijk. 22 procent heeft hier alleen een vaag beeld over.
Strategische richting
Nederland is het beste uit de poll gekomen: bijna de helft van de werknemers zegt goed op de hoogte te zijn van de strategische richting die het management op wil gaan en de doelen die de organisatie wil bereiken. In Zweden en Frankrijk zegt slechts 27 procent en 28,5 procent goed op de hoogte te zijn.
Piet Derriks, directeur van StepStone: "Natuurlijk zijn we blij dat een groot deel van de Nederlandse werknemers goed op de hoogte is, maar het kan altijd beter. Er is een kans dat werknemers het idee hebben dat ze hun werk niet goed doen als ze niet weten welke strategische richting hun werkgever op wil. Als dit niet duidelijk wordt gecommuniceerd, loopt de organisatie risico dat medewerkers denken dat het bedrijf geen corporate strategie heeft. Ook kan het lijken alsof de organisatie weinig betrokkenheid toont, wat kan resulteren in een negatief effect op de productiviteit. Daarom is 50 procent nog niet genoeg."