16 maart 2012 -
Nederlanders vinden in toenemende mate dat bedrijven aandacht moeten besteden aan het bestrijden van hebzucht en armoede. Dat blijkt uit de derde meting van de Maatschappelijk Imago Monitor van SE Consultancy en Motivaction, uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 2.640 Nederlanders tussen tot 70 jaar.
De Maatschappelijk Imago Monitor brengt jaarlijks het belang van het maatschappelijk gedrag van bedrijven onder het Nederlands publiek in kaart. Dat belang blijft groot: 81 procent van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu.
Sociaal-economische onderwerpen
Opvallend is dat vergeleken met vorig jaar nu meer aandacht van het bedrijfsleven wordt gevraagd voor sociaal-economische onderwerpen: welvaart (van 50 procent in 2011 naar 55 procent nu), armoedebestrijding (van 38 procent naar 45 procent), het bestrijden van hebzucht (van 30 procent naar 34 procent), en aandacht voor achterstandsgroepen (van 30 procent naar 33 procent). Dit zijn ook de gebieden waarop Nederlanders het vaakst vinden dat bedrijven hun maatschappelijke rol onvoldoende waarmaken: bedrijven worden opgeroepen de welvaart beter te verdelen. Bas van Haastrecht van SE Consultancy, initiator van de monitor: "Een goed maatschappelijk profiel wordt door allerlei aspecten bepaald. Het financieel gedrag van bedrijven is al langer bron van zorg onder het publiek, maar de toename van deze zorg is opvallend. Het duidt er ook op dat Nederlanders de impact van het maatschappelijk gedrag van bedrijven meer en meer op zichzelf betrekken. Een ‘ver van m’n bed’-thema als klimaat is bijvoorbeeld duidelijk minder belangrijk geworden."
Mager rapportcijfer voor maatschappelijke rol grootste bedrijven Het gemiddelde rapportcijfer dat Nederlanders geven aan de 30 grootste Nederlandse bedrijven voor hun prestaties op het gebied van mens, maatschappij en milieu, blijft dit jaar steken op een 5,5. Het publiek heeft dus nog steeds weinig waardering voor het maatschappelijk gedrag van de grote bedrijven.
Bedrijven moeten vaker iets teruggeven aan de samenleving Behalve dat bedrijven hun bedrijfsvoering goed, schoon en eerlijk organiseren, vinden Nederlanders het in toenemende mate belangrijk dat bedrijven ook actief iets teruggeven aan de samenleving. 56 procent van alle Nederlanders wil dat bedrijven goede doelen en maatschappelijke organisaties ondersteunen met inzet van geld, mensen of hun producten en diensten. Dit was in 2011 nog 52 procent.
Van Haastrecht: "Men verwacht van bedrijven niet alleen een grotere rol in welvaart, maar ook in welzijn. Deels ook omdat de overheid zich terugtrekt. Programma’s waarin bedrijven zich inzetten voor de samenleving worden steeds bekender en zijn goed gewaardeerd. Met deze maatschappelijke programma’s kunnen bedrijven echt iets toevoegen en bovendien de verwachtingen van de eigen medewerkers en de klanten invullen, zo blijkt. De programma’s hebben dan ook een positief effect op het imago van bedrijven."
Uit de top 30 grootste bedrijven van Nederland vindt men Campina (rapportcijfer 6,4) het meest maatschappelijk, gevolg door Rabobank (6,2) en zorgverzekeraar CZ (6,0). Van de onderzochte maatschappelijke programma’s scoort het Ronald McDonald Kinderfonds het sterkst: dit is het bekendste, meest aansprekende en meest gewaardeerde maatschappelijke programma.
Over de Maatschappelijk Imago Monitor
De Maatschappelijk Imago Monitor is een initiatief van SE Consultancy in samenwerking met Motivaction en brengt het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven in kaart. Onderzocht wordt hoe dit zich verhoudt tot andere bedrijfsmatige aspecten en welke thema’s van belang zijn. Er worden scores per bedrijf gemeten alsook de impact van maatschappelijke programma’s.
Delen en verdelen blijft de grootste uitdaging van deze wereld. Als de mensheid dat nu toch eens onder de knie zou krijgen, dan is er wereldwijd geen armoede, honger en dorst. Nu nog het doen...delen en verdelen zodat ieder een stukje van de taart krijgt en niemand zonder of te weinig heeft. Waarschijnlijk komt de mensheid pas tot het besef als de natuur is verontreinigd, het water vervuild en het eten op is en men er achter komt dat het geld zelf onmogelijk te eten is. Desondanks blijf ik met een positieve blik de toekomst ingaan en plaats ik mij ter harte achter de Titel van de tekst ''Bedrijven moeten welvaard eerlijk verdelen''