zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De functie van roddelen in organisaties

13 maart 2003 - Waar mensen zijn, is roddel. Roddel in de vorm van gezellig geklets of in de vorm van lof of laster over derden. Het wordt niet vaak zo bezien, maar roddel is een manier om te overleven.

Roddel is altijd een effectieve middel geweest om de band binnen een gemeenschap sterk te houden. Maar gaandeweg - in de vijftiende, zestiende eeuw - kreeg het woord 'roddel' in het Westen een negatieve betekenis. Roddel werd meer en meer een daad van 'kwade tongen' - van kwaadsprekers.



Prijsroddelen en lasterroddelen
In een artikel op M@n@gement analyseren Ad van Iterson en Sjo Soeters de functie van roddelen in organisaties. Ruwweg wordt er op twee manieren geroddel: lovend of misprijzend. De laatste vorm, 'lasterroddel' genoemd, kan leiden tot fricties en vijandigheid en moet voorkomen worden. Lovend roddelen, 'prijsroddelen' genoemd, kan echter een positief effect hebben op de binding van de groep. Hoe er geroddeld wordt hangt sterk af van de organisatiecultuur, aldus de auteurs.

Homogene cultuur
In een organisatie met een homogene (gelijksoortige) cultuur is roddelen vooral naar buiten gericht en krijgt het karakter van 'wij tegen de rest'. Met name in tijden van crisis doet zich dit voor. Roddel kan dan de vorm van een doctrine aannemen.

Pluralistische cultuur
In organisaties zonder eenvormige organisatiecultuur treft men vooral prijsroddel aan bij leden van dezelfde eenheid, dezelfde leeftijdgroep, hetzelfde geslacht of de dezelfde etnische achtergrond. Prijsroddel gebeurt in open vriendschappelijke sfeer richting eigen groep, maar kan ook kritiek op anderen groepen impliceren. Zo kan prijsroddel zich tot een milde vorm van lasterroddel ontwikkelen.

Gesegmenteerde cultuur
In organisaties waar afdelingen en groepen relatief zelfstandig ten opzichte van elkaar opereren met elk een eigen subcultuur komt vooral lasterroddel voor. Er wordt kwaadgesproken over bijvoorbeeld andere afdelingen, maar ook over superieuren en ondergeschikten.

Rol van managers
Bij het management ligt speciaal de uitdaging om bindende prijsroddel te bevorderen en destructieve lasterroddel in te dammen. De voornaamste instrumenten die daarbij ter beschikking staan, zijn de organisatiestructuur en het HRM-beleid. Het creëren van een structuur en een personeelsbeleid met de beste kansen op een pluralistische organisatiecultuur, is wat managers kunnen doen. Door rigide eenvormige en doorgeschoten veelvormige culturen te bestrijden en gezonde verscheidenheid en concurrentie een kans te geven, zal roddel met positieve effecten het winnen van roddel met negatieve effecten.

Artikel
Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10