14 maart 2012 -
Kandidaten die een recruitmentsite (werken-bij-site) bezoeken vinden het belangrijk dat arbeidsvoorwaarden en informatie over het salaris hierop zijn terug te vinden. De recruitmentsite speelt een belangrijke rol in het interesseren van de juiste kandidaten voor (moeilijk) in te vullen vacatures. Om een succesvolle recruitmentsite neer te zetten moeten werkgevers nadrukkelijk rekening houden met de wensen en verwachtingen van kandidaten.
Kandidaten blijken vooral breed geïnformeerd te willen worden over de openstaande functie en de organisatie. Om het juiste talent te kunnen werven is het dus van belang om een volledig beeld te schetsen. Daarbij moet zowel de arbeidsvoorwaardelijke kant, de organisatiekant als het proces voldoende aandacht krijgen.
Deelnemers aan dit onderzoek konden meerdere aspecten van de recruitmentsite selecteren. Gemiddeld gaven deelnemers aan dat ze vier verschillende aspecten willen terugvinden op een goede recruitmentsite. Ook daaruit blijkt dat de recruitmentsite volledig moet zijn in de informatie die wordt aangeboden.
Verschillende doelgroepen zoeken verschillende informatie Iedereen weet dat geen doelgroep hetzelfde is. Zo kan een voorbeeld van een uitdagend project door iedere doelgroep anders geïnterpreteerd worden. Ook onder goede opleidingsmogelijkheden verstaat iedere doelgroep iets anders. Daarom is gekeken of verschillende doelgroepen andere informatie willen vinden. Ook als gekeken wordt naar verschillen tussen werkenden en studenten, blijkt dat het benoemen van de arbeidsvoorwaarden, en specifiek het salaris, belangrijke aspecten zijn die vermeld moet worden op de recruitmentsite. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de ‘What’s in it for me?’ vraag van potentiële kandidaten nadrukkelijk beantwoord moet worden.
Uit de top vijf blijkt verder dat het concreet vermelden van de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor de groep studenten van groter belang is dan voor de werkzame personen. Ook vindt de groep studenten de sollicitatieprocedure van belang; zij zijn immers nog niet zo bekend met de arbeidsmarkt als hun ervaren tegenhangers.
Het verschil tussen de twee verschillende doelgroepen wordt nog duidelijker wanneer ook de aspecten worden vergeleken die buiten de top vijf vallen. Zo geeft dertien procent van de studenten aan dat zij het belangrijk vinden dat interactie met bijvoorbeeld de recruiter kan worden aangegaan, tegenover slechts zes procent van de groepen werkenden. Ook bij de aanwezigheid van Social Media zien we duidelijk verschil. Slechts drie procent van de werkenden geeft aan hier waarde aan te hechten, tegenover zeven procent van de nog studerende groep. Met de verschillen tussen de doelgroepen moet bij de ontwikkeling van een recruitmentsite rekening worden gehouden.