Direct leidinggevende speelt grote rol bij personeelsverloop
13 maart 2012 -
In Amerika vertrekt de helft van de nieuwe werknemers in lage functies, zoals die in fastfood restaurants, binnen een jaar. Hoe komt dat? De meeste bedrijfsleiders hebben geen idee. Vaak denken ze dat het komt door slechte werkomstandigheden, lage lonen, saai werk en niet-flexibele werktijden. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, zo blijkt uit onderzoek. Ook het gedrag van de direct leidinggevende speelt een rol.
De eerste paar dagen in een nieuwe baan zijn essentieel voor de integratie. Nieuwe werknemers zijn vaak razend enthousiast en hebben zin in hun nieuwe verantwoordelijkheden. Als de integratie succesvol verloopt – en dit proces bovendien nooit meer stopt – dan is de kans groter dat werknemers hun werk leuk vinden en betrokken blijven bij de organisatie.
Bedrijfscultuur
Het belangrijkste dat managers kunnen doen is nieuwkomers dusdanig verwelkomen dat ze zich onderdeel van het team voelen. Verder blijkt dat mensen niet zozeer ontslag nemen vanwege ontevredenheid maar vooral vanwege een kloof tussen de verwachte organisatiecultuur en de realiteit. Ook hier speelt de direct leidinggevende een cruciale rol. Als deze zich gedraagt in overeenstemming met de beoogde organisatiecultuur, dan ‘klopt’ het in de ogen van de werknemer. Als de werknemer daarentegen niet tevreden is met het gedrag van zijn directe leidinggevende en zijn werkomgeving niet ervaart als vriendelijk, ondersteunend en gericht op samenwerking, dan kunnen de kleinste ergernissen onoverkomelijke obstakels worden en is de neiging om op te stappen des te groter.
Positieve houding
Wat een en ander bemoeilijkt, is het feit dat de eerstelijns managers vaak zelf ook jong, onervaren en niet opgeleid zijn. Als zij niet in de gaten hebben wat het effect van hun gedrag op de cultuur is, kunnen ze onbewust bijdragen aan een negatieve spiraal. Belangrijk is dat leidinggevenden een positieve instelling uitstralen. Om de stemming erin te houden is het eveneens van belang dat werknemers vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgen van hun leidinggevenden. Als leidinggevenden uitgaan van de goede bedoelingen van hun mensen, creëren ze een ondersteunende, samenwerkingsgerichte en vriendelijk werksfeer. Op die manier dragen ze meteen de organisatiecultuur uit die ze uit willen dragen en waarin de werknemer zich goed voelt.
Goed leiderschap
Goed leiding geven is een kwestie van gezond verstand. Als u in gedachten houdt dat het om mensen gaat en niet om systemen en processen, bent u al een heel eind. Een paar extra aspecten om rekening mee te houden:
- Het gedrag van de direct leidinggevende heeft directe invloed op het moreel op de werkvloer. Leidinggevenden en werknemers zouden daarom regelmatig contact moeten hebben; de leidinggevende moet benaderbaar zijn.
- Leidinggevenden kunnen niet van hun medewerkers verwachten dat ze klanten op een positieve manier benaderen als ze zelf constant hun mensen op fouten wijzen en negatieve feedback geven.
- De beste resultaten worden behaald als werknemers zich verantwoordelijk voelen voor hun werk. Dit gevoel krijgen ze niet als een leidinggevende zich autoritair gedraagt.
- Leidinggevenden moeten hun team de kans geven problemen te bespreken en samen op te lossen.
- Werk moet vooral leuk zijn! Zelfs saai werk kan leuk worden als werknemers zich gesteund voelen door hun leidinggevende en als er naar ze geluisterd wordt.
Bron:Management Issues