zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Do’s en dont’s voor follow-up na uw sollicitatie

13 maart 2012 - Uw sollicitatie zit erop. Nu is het wachten op de uitslag. Veel recruiters en hr-deskundigen raden aan tenminste iets aan follow-up te doen na dat goed verlopen sollicitatiegesprek. Maar hoe doet u dat en hoe voorkomt u dat u te ver gaat daarin? Forbes zet een aantal do’s en dont’s op een rij.

Do: follow-up via e-mail


Stuur binnen 24 uur een bedankje voor het prettige gesprek, licht nog even heel kort toe waarom u nog steeds geïnteresseerd bent in de baan en waarom u zo geschikt bent. Vermeld voor alle zekerheid nog even uw contactgegevens. 

Don't: te haastig of te laat e-mailen

Lees uw e-mail altijd na op eventuele schrijf- en spelfouten voor u hem verzendt. Eén enkele spelfout kan uw kansen op de baan flink verkleinen. Doe daarentegen ook niet te lang over het schrijven (en controleren). U heeft 24 uur de tijd. 

Do: licht uw referenties in
Heeft u referenties gegeven, licht deze personen dan even in over uw sollicitatie en de functie waar het om gaat. Heeft u al een tijdje geen contact meer gehad, breng ze dan even kort op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in uw carrière. Krijgen ze dan een telefoontje van uw mogelijk nieuwe werkgever, dan zijn ze goed voorbereid. 

Don’t: uw referenties vragen contact op te nemen

Het is geen goed idee om uw referenties zelf contact op te laten nemen met het bedrijf waar u solliciteert. Dit is alleen een optie als uw referentie en de betreffende hr-medewerker elkaar goed kennen. 

Do: update uw sociale media profiel

Kijk na afloop van de sollicitatie (of beter nog: vlak daarvoor) even goed naar uw profielen op LinkedIn, Facebook en Twitter en zorg dat ze een goede weerspiegeling zijn van uw huidige status en bovendien professioneel overkomen. Verberg foto’s en opmerkingen van vrienden die een verkeerd beeld kunnen geven. 

Don’t: een statusupdate posten over het sollicitatiegesprek en/of de recruiter een vriendschapsverzoek sturen

Post liever geen statusupdate over de sollicitatie. Ook als dit een positief bericht is, kan de recruiter zich af gaan vragen wat en hoeveel u wel niet deelt. Nodig de recruiter ook niet uit als vriend of connectie, niet als u het hier niet heel specifiek over gehad heeft. Dit kan te gretig of te persoonlijk overkomen. 

Do: stuur een handgeschreven bedankje

Nu we steeds minder echte post krijgen, zorgt een handgeschreven bedankje ervoor dat u extra opvalt. U kunt zo’n briefje het best sturen als aanvulling op de follow-up mail en bij voorkeur enkele dagen na het gesprek. Let ook hier goed op dat er geen spel- en schrijffouten in staan. 

Don’t: cadeautjes sturen of te vaak contact opnemen

Een van de grootste fouten die u kunt maken, is te agressief zijn in uw follow-up. Dit kan nogal wanhopig overkomen. Stuur geen cadeautjes, bel niet continu en verschijn niet ‘toevallig’ in de lunchroom naast het kantoor. Doe niets wat u kan kwaliferen als stalker!

Do: bel als u na een week niets gehoord hebt
Het is prima om een keertje te bellen om te informeren naar de status van de sollicitatie als u na een week nog niets vernomen heeft. Houd het wel bij dit ene telefoontje.

Don’t: blijven bellen

Belt u meermaals met uw contactpersoon, dan kunt u ervan op aan dat die zich groen en geel gaat ergeren aan u. Het kan heel vervelend zijn als hij of zij nog niets kan zeggen en u continu belt om te vragen hoe het met uw sollicitatie staat.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen hebben sollicitatiezenuwen beter in bedwang dan mannen
 Eerste minuten sollicitatiegesprek zijn cruciaal
 De consequentie van het niet stellen van de juiste vragen
 Social media profiel sollicitant vaak niet bekeken
 Manager hecht aan goed gespelde sollicitatiebrief
 
 
reacties
 
Judith de Vries  |   | 
14-03-2012
 | 
14:58 uur
Fantastische tips! Ik ben het er helemaal mee eens. Uit ervaring weet ik hoe goed een handgeschreven bedankje werkt. Beslist doen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10