zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reguliere zorgpolis verliest terrein

12 maart 2012 - Verzekerden hadden tot 1 februari 2012 weer de mogelijkheid over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Voor het derde achtereenvolgende jaar is de mobiliteit toegenomen. Ongeveer een miljoen Nederlanders, ofwel zes procent van de verzekerden, koos voor een andere zorgverzekeraar. Consumenten switchten vooral om de prijs naar goedkopere (internet)labels of naar een zorgverzekering met premiekorting via een collectiviteit.

Verzekeraars die de meeste verzekerden hebben gewonnen wisten veel instroom te realiseren door onder meer veel reclame te maken via internet. Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy



Premie
Ook dit jaar stapten relatief veel verzekerden over van een reguliere zorgpolis naar een financieel aantrekkelijker alternatief. Het aandeel Nederlanders dat individueel is verzekerd via een reguliere zorgpolis daalde dit jaar verder van 31 procent naar 27 procent. De gemiddeld gewogen jaarpremie van verzekerden met een relatief goedkope (internet)polis ligt met 1.162 euro in 2012 gemiddeld 125 euro lager dan van de individueel verzekerden met een reguliere zorgpolis. Ook collectief verzekerden betalen in 2012 met een gemiddeld gewogen jaarpremie van 1.202 euro, minder premie dan individueel verzekerden met een reguliere zorgpolis; gemiddeld circa 85 euro per jaar. Omgerekend bedraagt de besparing in het commerciële seizoen 2011/2012 van de overstappers van een reguliere zorgpolis naar een goedkope (internet)polis, of een collectieve zorgverzekering, tenminste 50 miljoen euro.

Goedkope (internet)polissen
Relatief goedkope (internet)polissen waren dit jaar wederom populair. Deze labels zagen dit jaar het aantal verzekerden toenemen tot ongeveer 770.000. Vorig jaar had nog geen half miljoen verzekerden een relatief goedkope (internet)polis. De zorgverzekeraars die netto in absolute aantallen de meeste verzekerden binnen haalden, hebben deze instroom van nieuw verzekerden grotendeels gerealiseerd door een sterke groei van relatief goedkope (internet)polissen. Opvallend daarbij is dat de laagste in prijs van deze goedkope (internet)polissen niet de grootste groei realiseerde. Het aantal aanmeldingen direct via internet nam dit jaar verder toe. Circa 57 procent van de nieuw verzekerden heeft zich dit jaar direct via het internet aangemeld. Met het internet als populair informatie- en verkoopkanaal is het voor intermediairs een uitdaging om hun toegevoegde waarde te blijven aantonen. Het aantal verzekerden via het indirecte kanaal bleef gelijk. Circa 30 procent van de Nederlanders is in 2012 voor zorgkosten verzekerd via het indirecte kanaal.

Reclame via internet
In het afgelopen commerciële seizoen bedroegen de reclamebestedingen van de zorgverzekeraars gezamenlijk 58 miljoen euro. Omgerekend betekende dit een gemiddelde uitgave van 3,50 euro per verzekerde, of 58 euro per overstappende verzekerde. Naast televisie en radio maakte reclame via internet dit seizoen met 15 miljoen euro ook een groot deel uit van de mediabestedingen. De twee zorgverzekeraars die in absolute aantallen de meeste verzekerden hebben gewonnen, maakten veel reclame via internet. Samen waren zij verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van de totale reclame-uitgaven via internet. De twee zorgverzekeraars die relatief zeer weinig reclame maakten via internet, hebben de meeste verzekerden zien vertrekken. Deze twee zorgverzekeraars hebben daarentegen juist veel reclame gemaakt via de televisie waarbij vooral hun kennis van de zorg werd belicht.

Collectief verzekerden 
Het aantal collectief verzekerden dat een collectiviteitskorting ontvangt, is verder gestegen. In 2012 is de collectiviteitsgraad toegenomen tot 68 procent. Vorig jaar was dit nog 66 procent, en twee jaar geleden 64 procent. Dit jaar nam het aantal collectief verzekerden vooral toe door werkgeverscollectiviteiten. Ondanks deze groei daalde het aantal bedrijfsgezondheids-pakketten, die door werkgevers voor hun werknemers worden afgesloten. Anno 2012 is voor ongeveer negen procent van de werkzame beroepsbevolking een dergelijk pakket afgesloten. In 2011 was dit nog tien procent. In de huidige tijd van economische recessie lijken werkgevers in mindere mate bereid te willen betalen voor arbeidsgerelateerde zorg voor hun werknemers.

Aanvullend verzekerden
Het aandeel Nederlanders dat een aanvullende zorgverzekering heeft afgesloten is dit jaar met circa 87 procent iets lager ten opzichte van vorig jaar. In 2011 had ongeveer 88 procent van de Nederlanders een aanvullende zorgverzekering. Met uitzondering van vorig jaar is de laatste jaren een duidelijke daling zichtbaar van het aantal aanvullende verzekerden. In 2006 sloot nog 93 procent van de verzekerden een aanvullende zorgverzekering af. Individueel verzekerden hebben minder vaak een aanvullende verzekering dan collectief verzekerden. Van de collectief verzekerden heeft in 2012 circa 92 procent een aanvullende zorgverzekering. Bij de individueel verzekerden bedraagt dit percentage circa 78 procent.

Reguliere zorgpolis onder druk
In de afgelopen jaren is het aantal individueel verzekerden met een reguliere zorgpolis als gevolg van de verdergaande collectivisering en stijging van het aantal goedkope (internet)polissen afgenomen. De succesfactoren 'groei van het aantal goedkope (internet)polissen' en 'collectief verzekerden' bevestigen dat de prijs het belangrijkste keuzecriterium blijft voor veel overstappers. De leeftijdsdoelgroep van achtien tot 45 jaar die vooral op prijs gericht is, korting en eventuele cadeaus kent absoluut en relatief het meest aantal overstappers. De verwachting is dat zorgverzekeraars in de toekomst steeds meer doelgroepgericht beleid gaan toepassen. Enerzijds voor instroom van nieuw verzekerden, anderzijds voor behoud van hun huidige (winstgevende) verzekerden. Dit betekent dat zij gerichter zullen kijken naar de 'drive' en behoeften van verschillende klantsegmenten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2011 duurste jaar ooit voor verzekeraars
 Loonstrook 2012: hogere inkomens leveren in
 Eurocrisis baart consument meer zorgen dan kredietcrisis
 Verzekeraars maken zich zorgen over eurocrisis
 
 
reacties
 
Job te Pas  |   | 
28-03-2012
 | 
09:18 uur
En dan te bedenken dat mensen zonder dat te beseffen vaak overstappen op een verzekering uit hetzelfde concern als de oude. Er zijn namelijk nog maar 4 onafhankelijke zorgverzekeringen onder tig namen over.

De monopolististische consequenties zijn voor iedereen voelbaar, zoals steeds hogere premies, steeds hogere eigen bijdragen, steeds meer uitsluitingen van risico's. De marktmeester ''slaapt''.

Klik mijn URL aan en kijk naar de grote tabel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10