9 maart 2012 -
Bij 88 procent van de zakelijke beslissingen zijn meerdere mensen betrokken. Dat blijkt uit onderzoek van QlikTech naar factoren die bepalend zijn bij het nemen van zakelijke beslissingen. Aan het onderzoek namen ruim 300 beslissers van Nederlandse en Belgische organisaties deel.
Het aantal betrokkenen bij het nemen van een zakelijke beslissing varieert, dit is onder andere afhankelijk van de aard van de beslissing. Er is in het onderzoek dan ook onderscheid gemaakt tussen operationele, tactische en strategische beslissingen. Bij operationele beslissingen is het aantal betrokkenen meestal beperkt tot twee personen (36 procent). Echter, bij veertien procent van de operationele beslissingen zijn zelfs vijf of meer personen betrokken. Hoe hoger het beslissingsniveau, hoe meer mensen er bij een beslissing worden betrokken, van één persoon extra op operationeel niveau tot gemiddeld twee tot drie personen extra bij tactische en strategische beslissingen. Slechts twaalf procent van alle respondenten neemt de beslissingen helemaal alleen.
Sociale context
"Beslissingen worden binnen een sociale context genomen, door data uit te wisselen, inzichten te delen, te overleggen en te discussiëren," aldus Bas van der Horst, Country Manager Benelux bij QlikTech. "Uit ons onderzoek blijkt dat vergaderen (72 procent) op alle niveaus de meest gekozen vorm voor overleg is."