zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenuitgaven EU voor het eerst in twee jaar niet gestegen

7 maart 2012 - De consumentenuitgaven in de EU konden over het vierde kwartaal van 2011 voor het eerst in ruim twee jaar geen groei realiseren, zo blijkt uit de gegevens van barometer van de EU-consumentenuitgaven van Visa Europa. Het groeipercentage daalde over het vierde kwartaal van 2011 met 0,1 procent op jaarbasis, een daling van de groei met 0,4 procent ten opzichte van vorig kwartaal.

De consumentenuitgaven van de afzonderlijke EU-lidstaten liepen uiteen: dertien landen noteerden een daling op jaarbasis, terwijl veertien landen juist een groei te zien gaven. Er was een bescheiden groei in sommige van de grootste economieën in de EU (Duitsland: 1,8 procent; en Spanje: 1,6 procent). Dat werd teniet gedaan door dalingen in andere grote economieën (Italië: 2,8 procent; en het Verenigd Koninkrijk: 0,4 procent), terwijl Frankrijk in het laatste kwartaal van 2011 nauwelijks enig verschil noteerde ( 0,1 procent). In Griekenland, Ierland en Portugal zijn nog maar weinig tekenen te zien van een herstel van de consumentenuitgaven: alle drie de landen registreerden over het vierde kwartaal van 2011 een daling van de consumentenuitgaven.


Een aantal landen in Oost-Europa ging echter wederom in tegen deze trend en noteerde een indrukwekkende groei van de consumentenuitgaven. Estland (9,8 procent), Litouwen (9,7 procent), Letland (6,7 procent) en Slovenië (6,1 procent) presteerden het best in 2011.
Beter dan verwacht
"Al geeft de barometer de eerste daling in twee jaar aan, de cijfers zijn, gelet op het economische klimaat, waarschijnlijk toch beter dan verwacht," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "De uitgaven in het eerste kwartaal van 2012, tezamen met het effect van de voortdurende hervorming van de uitgaven in de eurolanden, zullen derhalve cruciaal zijn om de ware ernst van de recessie in te schatten.
Op basis van de cijfers van het vierde kwartaal van 2011 is er echter reden voor enig optimisme, aangezien we de ernstige dalingen in de uitgaven zoals die naar voren kwamen in de recessie van 2008/2009, nog niet zien."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 NHG-lening gewild in onzekere tijden
 VNO-NCW: onnodig paniek over korting pensioenen
 Bezuinigen is steeds vaker een goed voornemen
 Consumentenuitgaven blijven groeien, alleen minder hard
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10