Nederlandse bedrijven magneet voor internationaal werkzoekenden
6 maart 2012 -
Nederlandse bedrijven als Unilever, Shell, Philips en Heineken zijn populair onder internationaal werkzoekenden. Wereldwijd zijn er veertien miljoen personen die op de vraag ‘Bij welke bedrijven wilt u graag in het buitenland werkzaam zijn’ hebben aangegeven bij een van deze werkgevers te willen werken. Dat is bijna het tweevoud van de beroepsbevolking van Nederland, die bestaat uit 7,8 miljoen personen.
Maar liefst 89 procent van degenen die interesse hebben in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken is bereid naar het buitenland te verhuizen voor werk. Het globale gemiddelde ligt op 68 procent. Dat blijkt uit cijfers van een recent gehouden onderzoek van Intelligence Group en The Network onder 162.495 respondenten afkomstig uit 66 landen.
Topposities op wereldniveau voor Nederlandse bedrijven
Met veertien miljoen personen die er graag een baan aangeboden zouden krijgen, staan Unilever, Shell, Philips en Heineken in de top-100 van meest favoriete internationale werkgevers ter wereld. Unilever en Shell behoren op wereldniveau zelfs tot de top-vijftien. De populariteit van deze werkgevers verschilt per land. In China is Philips met de achttiende plaats de meest favoriete Nederlandse werkgever. In Brazilië en India is Unilever met een zestiende respectievelijk dertiende positie de populairste Nederlandse werkgever. Voor Rusland en de Verenigde Staten van Amerika geldt dat Shell Nederlands populairste werkgever is. In beide landen staat Shell in de top-tien van meest favoriete werkgevers.
Belang van (werk)zekerheid neemt toe
Internationaal werkzoekenden die zijn geïnteresseerd in een baan bij Unilever, Shell, Philips of Heineken geven naast een internationale carrière aan op zoek te zijn naar zekerheid. Een slechte economische situatie in het eigen land is bijna 70 procent vaker een reden voor het internationaal arbeidspotentieel van Unilever, Shell, Philips en Heineken als voor de gemiddelde werkzoekende op wereldniveau. Conny Roobol, arbeidsmarktanalist en coördinator van het internationale onderzoek, verbaast dit niets. "Naast carrière maken, wordt in steeds meer landen in de wereld baanzekerheid aangedragen als belangrijk argument om naar het buitenland te gaan voor werk. Dit zie je terugkomen in het belang van een vast contract, een stevig pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden (internationaal) door te groeien. Werkgevers die internationaal werven kunnen werkzoekenden binden en boeien door met deze aspecten rekening te houden. Nederlandse bedrijven hebben het voordeel deze zekerheid goed uit te stralen. Salaris is allang niet meer het enige wat telt." Toch blijven belangrijke verschillen tussen doelgroepen bestaan. Dit vergroot de relevantie op continue basis onderzoek te doen naar de beweegmotieven van doelgroepen op de (internationale) arbeidsmarkt.